Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024

Les mentides madrilenyes

|

- Publicitat -

En plena recta final pel nou model de finançament -malgrat Zapatero hagi decidit guardar-se les espatlles i mantenir la negociació en coma fins passades les eleccions gallegues i basques- tothom intenta escombrar cap a casa, i des dels diversos territoris de l’Estat s’intenta dir-la més grossa per tal d’arreplegar una part més important del pastís.

Darrerament l’ha dit grossa una entitat a priori respectable com la Cambra de Comerç i Industria de la Comunitat de Madrid. A través d’un pamflet de sis pàgines [PDF] la Cambra denuncia que ‘los Presupuestos del Estado discriminan a la economía madrileña’, i fan servir dades del repartiment dels últims comptes de Solbes per assegurar que els pressupostos de l’Estat són ‘un castigo de Zapatero a los madrileños’ a canvi d’afavorir territoris governats per socialistes, com Galícia o Catalunya.

Publicitat

Tant li fa que aquest reequilibri de la inversió sigui per intentar corregir, ni que sigui lleument, els brutals desequilibris que causa l’espoli fiscal al Principat i a d’altres zones de l’Estat. L’opuscle de la Cambra ‘oblida’ les balances fiscals i la solidaritat interterritorial, a les que no es refereix en cap moment. I en el cas de Madrid, precisament les balances fiscals són la clau de tot.

Ho hem repetit mil vegades i tornarem a fer-ho: Madrid es plany de ser una de les comunitats autònomes que més aporta a la solidaritat territorial, però això és rotundament fals si es calculen les balances fiscals amb el mètode correcte. Si es calculen les balances amb el ‘mètode del benefici’ -el preferit dels madrilenys- que reparteix l’aportació de l’Estat entre comunitats, Madrid apareix com a solidària, però aquest mètode comptabilitza i reparteix a tots els territoris una pila de despeses fetes únicament a Madrid. En aquest sentit són particularment clars els exemples que aportava l’economista i actual candidat de CiU a les eleccions europees Ramon Tremosa en dos articles a l’AVUI, quan recordava que ‘els 22.000 milions de pessetes que va costar l’any 1998 el Teatro Real de Madrid […] es reparteixen entre totes les comunitats autònomes segons el criteri del benefici (a Catalunya, però, les inversions del Liceu s’imputen únicament a Catalunya)’. De la mateixa manera, segons les balances fiscals calculades pel mètode del benefici ens pertoca a tots els ciutadans de l’Estat mantenir Biblioteques Nacionals, Ballets Nacionals i tots els museus, institucions i salaris dels funcionaris que treballen exclusivament i majoritàriament a la capital.

També ho explicava Xavier Sala-i-Martín en un article de l’any 2004: ‘El problema és que Madrid és la capital d’Espanya. Entre d’altres coses, això vol dir que una part important de les despeses d’administració de l’Estat (com salaris de ministres i funcionaris, despeses d’electricitat, aigua, gas, obres als ministeris,…) es realitzen allí. És veritat que tots els ciutadans han de contribuir a pagar aquestes despeses, però també és cert que aquestes beneficien quasi exclusivament a les empreses i ciutadans de la capital. Al cap i a la fi, els funcionaris i ministres gasten els seus salaris a restaurants de Madrid, van al cinema i al teatre a Madrid i compren roba, electrodomèstics i menjar a botigues de Madrid’. Per aquest motiu, la segona manera de calcular el dèficit fiscal, anomenada ‘de flux monetari’, comptabilitza tota aquesta despesa feta a Madrid en concepte de capitalitat, i inverteix radicalment les aportacions de Madrid a l’Estat, situant la capital espanyola a una posició mitjana de la taula, molt allunyada de les increïbles xifres de l’espoli fiscal que any rere any pateix Catalunya i que, amb timidesa, els pressupostos de l’Estat pretenen corregir.

imatge

Publicitat

Opinió

Minut a Minut