Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

L’Aeroport del Prat assaja amb 6.000 figurants el funcionament de la nova terminal

Les proves més exhaustives de la nova terminal de l’Aeroport del Prat, la T1, arrenquen aquest dimarts. Els nous exàmens de la infraestructura, un total de 20 probes globals, comporten la participació de 6.000 persones que simularan ser usuaris d’una instal·lació a ple rendiment. Les proves integrals, necessàries perquè cap detall quedi pendent el dia de l’estrena, s’allargaran fins el proper 28 de maig, segons ha confirmat aquest dilluns el director de l’Aeroport de Barcelona, Fernando Echegaray. ‘Seran dos mesos i mig de proves per a que tot vagi rodat’, ha indicat Echegaray, qui no ha aportat una data concreta per a la inauguració de la T1, prevista per a la temporada d’estiu de l’aeroport.

Redacció
Redacció 17/03/2009

Els exàmens previs a l’estrena de la flamant terminal del principal aeroport català impliquen la participació de figurants que realitzaran simulacions d’entrades i sortides de vols. Unes 6.000 persones prèviament seleccionades treballaran en un total de vint sessions, amb un promig de 300 figurants diaris, per tal que cap errada o anomalia de les instal·lacions quedi sense detectar abans de l’esperada entrada en funcionament.

Echegaray ha eludit pronunciar-se públicament sobre la data d’estrena de la nova terminal del Prat, durant una trobada amb periodistes. Qüestionat sobre si la T1 entraria en funcionament després de l’operació sortida estiuenca per tal d’evitar les aglomeracions de passatgers, el director de l’aeroport ha afirmat que ‘les possibilitats són molt àmplies’ ja que, segons ha afegit, compten ‘amb tota la temporada estival’ per inaugurar les instal·lacions. Echegaray ha insistit que, abans de referir-se a una data d’estrena, ‘cal esperar al resultat de les probes’ que arrenquen aquest dimarts.

Els gestors de l’aeroport de la capital catalana han realitzat des del passat mes de desembre un total de tretze proves fonamentals en els diferents sistemes, com equipatges, mobilitat interna, embarcament, seguretat o atenció als passatgers, entre d’altres. Així ho ha confirmat aquest dilluns el director de l’Oficina de Transició d’Aena, Ángel Gallego, encarregat del control de grans infraestructures d’aeroports per tal de minimitzar riscos.

Gallego ha avançat que uns 300 treballadors d’Aena, empresa pública gestora dels aeroports espanyols, participaran als exàmens protagonitzats pels figurants contractats. Segons el director de l’oficina de Transició d’Aena, el punt més complicat de les probes, que es realitzen als aeroports des de fa uns sis anys, serà el sistema automàtic de transport d’equipatges.

Les probes realitzades fins ara han permès transportar un total de 8.500 maletes en una hora i quaranta minuts, segons ha indicat Gallego. El següent objectiu en aquest capítol dels responsables de les probes de la nova terminal serà processar 12.000 maletes en una hora, ha afegit Gallego.

L’objectiu fonamental de les exhaustives probes que Aena engega aquest dimarts és localitzar i rectificar possibles errades a la nova terminal del Prat abans de la seva estrena, prevista per a la temporada d’estiu de la infraestructura, entre els mesos d’abril i octubre. Per aquest motiu, Aena ha comptat amb la col·laboració de diverses aerolínies, que han cedit alguns dels seus avions per al desenvolupament del assajos.

Les sessions amb figurants es duran a terme els dimarts i els dijous entre dos quarts de nou i dos quarts de quatre de la tarda. Els figurants rebran 47,30 euros per cada jornada de set hores, sense que puguin assistir a més de dues sessions. Les proves inicials d’aquest dimarts es concentraran en la sortida de vols, després que els participants es reuneixin al punt de trobada on se’ls donarà la pertinent acreditació i comencin a desplaçar-se en vehicles cap a la T1.

A partir de la seva arribada a la nova terminal, els figurants faran el procés de qualsevol passatger que arriba a un aeroport per agafar un vol: facturació d’equipatge i embarcament a través d’una de les 43 passarel·les de què disposa la T1. Després de la seva experiència, hauran d’omplir un formulari que servirà als responsables de l’aeroport per prendre nota de les virtuts i els defectes de la nova infraestructura.

Els figurants que simulin arribar en avió al Prat aniran des del punt de trobada al punt de recollida d’equipatges, buscaran un taxi o un autobús i finalment ompliran els qüestionaris d’Aena.

La T1, dissenyada per l’arquitecte català Ricard Bofill, d’una extensió de 525.000 metres quadrats i amb capacitat per transportar 30 milions més de passatgers, ha suposat una inversió d’uns 900 milions d’euros i, segons les previsions d’Aena, permetrà la creació de 3.040 llocs de feina.