La polèmica mesura de la Generalitat que pretén reduir a 80 km/h la velocitat màxima als accessos de Barcelona s’ha venut des del primer moment com un pas cap a la reducció de les emissions de gasos per tal d’arribar a complir el tractat de Kyoto.
La tasca divulgativa del Govern ha insistit en les bondats de la mesura, repetint una vegada i una altra que a Holanda la mesura ja s’aplicava. Però a Holanda, el país modern i progressista en què tan s’emmirallen, la mesura no ha estat pas un èxit, si no més aviat el contrari.
Allí les vies a 80 km/h van començar a aplicar-se experimentalment el 2005 als accessos de 4 grans ciutats: Amsterdam, Rotterdam, Voorburg i Utrecht. Un any més tard, es recollia l’experiència en un informe que explicava com a tres d’aquestes vies experimentals les retencions han augmentat, i a una d’elles, els accessos de Voorburg, la multiplicació dels embusos ha significat, al mateix temps, un augment de les emissions de gasos d’un 3% respecte als valors d’abans de reduir la velocitat.
El resultat de l’informe holandès coincideix amb les tesis del RACC, que defensava una limitació de velocitat oscil·lant. A Holanda han calculat que en aquelles zones amb embussos importants augmentar la velocitat a 100 km/h reduiria les emissions un 5,5% respecte als valors captats amb la limitació de velocitat a 80 km/h.