Segons Becat, si es vol impulsar considerablement la formació i l’ensenyament del català és perquè ‘ens trobem ara en un carrer sense sortida. Hi ha possibilitats però falta gent formada, falten diners, falten documents pedagògics, falta gairebé tot. Fins i tot una part de les places que es posen a concursos per a mestres bilingües no poden ser ateses, perquè no hi ha prou formació’.
El professor explica que ‘hem passat d’una fase on hi havia voluntarisme i on calia convèncer la gent, convèncer els ajuntaments, convèncer l’Educació Nacional, que no hi creien i que fins i tot s’hi oposaven, a una fase on la demanda s’ha disparat’ ha explicat Joan Becat. ‘Ara, majoritàriament, els pares d’alumnes volen un ensenyament de l’assignatura de català, en part o, fins i tot, un ensenyament bilingüe o d’immersió’. Concretament, hi ha més del 60% de la gent que ‘ho vol’ i ‘no tenim prou mestres formats per respondre a tota la demanda’, lamenta el director de l’Institut Franco-Català Transfronterer de la UPVD.Per això considera que totes les accions previstes en el Pla estratègic pel català ‘són prioritàries’ i que ‘ hi posarem els diners que calguin, la formació que calgui, els esforços que calguin, per tal d’avançar significativament amb pocs anys’.
A banda de la UPVD, també hi havia representats a l’acte la Generalitat per la directora general d’Acció Departamental, Margarida Aritzeta; el Consell General dels Pirineus Orientals pel president Christian Bourquin; la mancomunitat de municipis ‘Perpinyà Mediterrani’ per la consellera, Annabelle Brunet; l’Institut d’Estudis Catalans, pel president Salvador Giner, i el Ministeri d’Educació francès per la inspectora pedagògica regional, Mary Sanchiz.
Totes aquestes institucions ‘que tenen competència dins aquest àmbit o que volen recolzar aquestes iniciatives’, han acceptat de formar part del Consell del pla i de participar en ‘la coordinació de les accions i en l’impuls que totes volen donar a la formació i l’ensenyament del català’, precisa el document de presentació. També està previst la creació d’un Comitè consultiu que farà propostes. Sempre, segons el document de presentació, seran convidades a formar part d’aquest òrgan ‘totes les entitats que participen en l’ensenyament del català’ a la Catalunya del Nord, i ‘que seran també els instruments d’aquesta acció concertada’.
Accions i objectius programats al pla
Entre els objectius prioritaris del pla, destaca la formació inicial dels ensenyants, que es recolzarà sobre la Llicenciatura de català de l’Institut Franco-Català Transfronterer i el futur Màster Ensenyament i Formació, menció Ensenyament Bilingüe Català-Francès. També es vol millorar la formació dels interventors lingüístics a les escoles.
La instal·lació d’un sistema de validacions amb els diplomes i nivells reconeguts per la Generalitat, una accentuació de l’adaptació i de la producció de material pedagògic amb una atenció molt especial als recursos digitals són altres accions ja programades per l’inici del curs vinent.