Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

La Universitat de Perpinyà vol fomentar l’ensenyament del català a la Catalunya del Nord

|

- Publicitat -

Segons Becat, si es vol impulsar considerablement la formació i l’ensenyament del català és perquè ‘ens trobem ara en un carrer sense sortida. Hi ha possibilitats però falta gent formada, falten diners, falten documents pedagògics, falta gairebé tot. Fins i tot una part de les places que es posen a concursos per a mestres bilingües no poden ser ateses, perquè no hi ha prou formació’.

El professor explica que ‘hem passat d’una fase on hi havia voluntarisme i on calia convèncer la gent, convèncer els ajuntaments, convèncer l’Educació Nacional, que no hi creien i que fins i tot s’hi oposaven, a una fase on la demanda s’ha disparat’ ha explicat Joan Becat. ‘Ara, majoritàriament, els pares d’alumnes volen un ensenyament de l’assignatura de català, en part o, fins i tot, un ensenyament bilingüe o d’immersió’. Concretament, hi ha més del 60% de la gent que ‘ho vol’ i ‘no tenim prou mestres formats per respondre a tota la demanda’, lamenta el director de l’Institut Franco-Català Transfronterer de la UPVD.Per això considera que totes les accions previstes en el Pla estratègic pel català ‘són prioritàries’ i que ‘ hi posarem els diners que calguin, la formació que calgui, els esforços que calguin, per tal d’avançar significativament amb pocs anys’.

Publicitat

A banda de la UPVD, també hi havia representats a l’acte la Generalitat per la directora general d’Acció Departamental, Margarida Aritzeta; el Consell General dels Pirineus Orientals pel president Christian Bourquin; la mancomunitat de municipis ‘Perpinyà Mediterrani’ per la consellera, Annabelle Brunet; l’Institut d’Estudis Catalans, pel president Salvador Giner, i el Ministeri d’Educació francès per la inspectora pedagògica regional, Mary Sanchiz.

Totes aquestes institucions ‘que tenen competència dins aquest àmbit o que volen recolzar aquestes iniciatives’, han acceptat de formar part del Consell del pla i de participar en ‘la coordinació de les accions i en l’impuls que totes volen donar a la formació i l’ensenyament del català’, precisa el document de presentació. També està previst la creació d’un Comitè consultiu que farà propostes. Sempre, segons el document de presentació, seran convidades a formar part d’aquest òrgan ‘totes les entitats que participen en l’ensenyament del català’ a la Catalunya del Nord, i ‘que seran també els instruments d’aquesta acció concertada’.

Accions i objectius programats al pla

Entre els objectius prioritaris del pla, destaca la formació inicial dels ensenyants, que es recolzarà sobre la Llicenciatura de català de l’Institut Franco-Català Transfronterer i el futur Màster Ensenyament i Formació, menció Ensenyament Bilingüe Català-Francès. També es vol millorar la formació dels interventors lingüístics a les escoles.

La instal·lació d’un sistema de validacions amb els diplomes i nivells reconeguts per la Generalitat, una accentuació de l’adaptació i de la producció de material pedagògic amb una atenció molt especial als recursos digitals són altres accions ja programades per l’inici del curs vinent.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut