Diumenge, 20 de juny de 2021 - Edició 1060
La República

La protesta del jove català malalt de fibrosi quística té els seus fruits a la Comissió Europea

La Comissió Europea s’ha compromès aquest dimarts a fer pública la normativa de quins objectes no es poden pujar als avions com a equipatge de mà, una llista que ara és secreta i per raons de seguretat només coneixen les policies i les aerolínies. La representant de la direcció general de Transports de l’executiu comunitari, Marian Knoben, també ha assegurat que ‘s’estan trobant alternatives a la prohibició de líquids en els aeroports’, com ara els ‘equipaments que puguin diferenciar entre els líquids innocus i explosius’. Brussel·les ha reaccionat així a la protesta del jove de l’Hospitalet de Llobregat, David Raya, contra la normativa de seguretat aèria al Parlament Europeu.

Redacció
Redacció 28/05/2008

Raya, que pateix fibrosi quística i diabetis i té problemes per dur com a equipatge de mà la maleta amb medicaments que necessita, ha reclamat davant la comissió de peticions del Parlament Europeu la derogació d’una normativa que vulnera els seus drets i ‘és absurda, discriminatòria, ineficaç i secreta’. Raya ha demanat a la Comissió Europea que la norma ‘es faci pública’, que ‘es respectin les llibertats individuals i el dret a la privacitat’ i que no es torni a legislar ‘d’esquenes als ciutadans’.

Knoben ha informat Raya que la normativa de seguretat aèria preveu una excepció per als ‘líquids necessaris per a usos mèdics i requisits dietètics’ i que afecta ‘tant a medicaments com a begudes sense alcohol’, com ara la llauna de Coca-Cola que el jove de 27 anys reclama poder portar perquè és diabètic. La representant de la Comissió Europea ha culpat els estats membres de no aplicar ‘amb sentit comú’ la normativa i de donar un ‘tracte molest i humiliant’ a Raya ‘que no s’ha de tornar a repetir en el futur’.

Brussel·les no contempla derogar el reglament, que és ‘necessari’ per protegir els europeus del terrorisme, però si defensa ara que el secret ‘ha de ser l’excepció’ i la publicació ‘la norma’. Knoben s’ha compromès a publicar la normativa, i el seu annex secret, en el diari oficial el més aviat possible, tot i que s’ha negat a concretar cap data públicament. ‘Ja estem treballant-hi, però hem de respectar els processos i no podem publicar-la demà, cal el vist-i-plau del comitè de seguretat d’aviació civil, traduir-ho a les vint-i-tres llengües cooficials, i també informar abans el Parlament Europeu’, ha advertit la representant de l’executiu comunitari.