Dimarts, 27 de juliol de 2021 - Edició 1097
La República

La projecció de ‘Blade Runner: The Final Cut’ reuneix a Sitges centenars de fans del clàssic dirigit per Ridley Scott

Uns sonors aplaudiments omplien aquest dimarts l’auditori de l’hotel de Sitges on se celebra el Festival Internacional de Cinema de Catalunya durant els crèdits finals de la projecció del film ‘Blade Runner: The Final Cut’, tercera versió del clàssic dirigit per Ridley Scott l’any 1982 i que ara, coincidint amb el 25è aniversari del film, el director ha decidit reeditar en format digital amb escenes inèdites i alguns retocs. La pel·lícula no ha defraudat als centenars de fans d’aquesta pel·lícula de culte, que no han dubtat a assistir a l’estrena especial d’homenatge que ha programat el Festival de Sitges.

Redacció
Redacció 10/10/2007

La sessió especial al Festival de Sitges ha comptat a més amb dos convidats d’honor, Syd Mead i Douglas Trumbull, que van participar en l’equip tècnic d’efectes especials de la primera versió del film. També hi ha assistit el productor de la pel·lícula en versió digital, Charles Lauzirika, que ha explicat que el DVD editat amb motiu de l’aniversari del film inclou cinc discs amb comentaris del director, l’equip tècnic i els actors, així com totes les versions que s’han editat del film.

‘Blade Runner: The Final Cut’ és la tercera versió que Ridley Scott fa d’aquest film indispensable del gènere de la ciència ficció. L’Any 1992, Scott ja va aprofitar la revolució digital i l’aparició del DVD per reeditar el film a ‘Blade Runner: The Director’s Cut’, on principalment s’incloïa el final original del film en què es donava una nova dimensió a la història presentant al policia protagonista Deckart, interpretat per Harrison Ford, com a robot.

En aquesta ocasió, segons el director la definitiva, s’ha portat a terme un procés per digitalitzar tots els negatius originals del film per a una nova reedició. Una reedició que, amb l’afany d’aconseguir una major perfecció del film, ha afegit escenes inèdites, ha esborrat alguns elements que distorsionaven i ha afegit algun objectes més i detalls, com per exemple més naus voladores i més pluja en l’escena final, per millorar l’aspecte visual futurista del film, segons ha explicat Lauzirika. També s’han remuntat escenes i s’han polit alguns defectes formals, com per exemple a l’escena de la mort del personatge que interpreta Joanna Cassidy, s’ha superposat el rostre de l’actriu a la del doble, que es podia veure a la primera versió del film.

Tot i la bona reacció que ha tingut el nou film entre els espectadors, durant el torn de preguntes amb els cineastes, han recalcat la bona qualitat i sobretot el realisme que es va aconseguir ja en la primera versió del film, rodada amb un baix pressupost i alguns problemes tècnics. En aquest sentit, Trumbull ha destacat que si ara se li demanés que participés en el rodatge d’una suposada segona part del film, ‘tornaria a utilitzar bona part dels efectes especials que va fer servir l’any 1982’, com exemple les maquetes, que considera continuen avui oferint una imatge més real i més bona que els efectes que es poden fer amb ordinador. Per contra, Trumbull destaca la comoditat que la tecnologia digital ha suposat per a l’edició dels films, que és ara molt més còmode i fàcil que abans, afegeix.

Per la seva part, Sys Mead ha explicat que a l’hora de recrear el món i la societat futurista i estranya de ‘Blade Runner’, primer van estar treballant en la creació de cotxes voladors, i en segon lloc, van decidir que l’acció havia de passar en un lloc fosc. A partir d’aquí, afegeix, es van anar escollint els colors dels diferents elements del film i d’altres elements visuals per aconseguir l’aspecte futurista i fantàstic de la pel·lícula.

Trumbull, ha destacat el valor que la pel·lícula original de ‘Blade Runner’ té, molt especialment, per als joves directors, ja que és una mostra claríssima que ‘es pot fer una bona pel·lícula amb pocs diners i molta idea’. ‘El protagonista de la pel·lícula tenia una feina difícil: acabar amb els robots del món; però Scott també, perquè havia de fer una bona peli amb un baix pressupost’, ha afegit.

La nova versió d’aquest clàssic de la ciència ficció s’ha projectat aquest dimarts a Sitges en una sessió especial i fora de concurs en homenatge a l’aniversari del film. La projecció ha permès als aficionats del director, que han ocupat tres quartes parts de les 1.350 butaques de l’auditori, gaudir per primera vegada al festival d’una estrena digital en pantalla gran.