Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

La CCMA reafirma l’expressió ‘país’ per referir-se a Catalunya

|

- Publicitat -

La voluntat de la Guia editorial és recollir les directrius que han de guiar la feina de producció i difusió de continguts dels mitjans audiovisuals de la Generalitat de Catalunya, de manera que conté els valors i principis de servei públic, compromís amb el país, qualitat de continguts i transparència i eficiència en la gestió.

El Llibre d’estil establirà el marc editorial i lingüístic i les normes periodístiques, ètiques i professionals dels diversos mitjans que integren la CCMA: televisió, ràdio, internet i altres plataformes. Estarà compost de tres parts, la Guia editorial presentada ara, els Manuals d’ús -encara en procés d’elaboració- i el portal lingüístic corporatiu ésAdir, la referència lingüística de la CCMA, que des del 2006 recull els criteris que al llarg dels anys han consolidat un model de llengua basat en la correcció i l’adequació.

Publicitat

Alguns exemples

Entre les denominacions que fixa la Guia editorial i que posteriorment ampliarà el Manual d’ús la CCMA estableix que ‘termes com país, nació, nacional, govern i Parlament, entre d’altres, fan referència a Catalunya si no s’indica una altra cosa’. Pel que fa a la denominació referida a l’Estat, defensen que ‘els mitjans de la CCMA fem servir indistintament Espanya i estat espanyol per referir-nos a una mateixa realitat geopolítica’. Malgrat tot, segons el llibre d’estil es prioritzarà la fórmula ‘Espanya’: ‘Quan la referència és de caràcter geogràfic o físic, evitem l’expressió Estat espanyol’, adverteix la Guia editorial.

El CCMA també estableix que es farà servir ‘l’expressió Països Catalans per referir-nos al conjunt de territoris de parla catalana des del punt de vista històric, geogràfic, lingüístic o cultural’.

Defensa del català

La Guia ratifica que ‘la llengua institucional dels mitjans de la CCMA és el català’, i obligarà els professionals a fer-ne un ‘ús correcte’, ja que TV3, Catalunya Ràdio i la resta de plataformes són ‘una eina de promoció lingüística i cultural’, amb ‘vocació de fomentar el coneixement i l’ús de la llengua catalana’.

Pel que fa a la llengua de la publicitat, la Guia estableix que els espais publicitaris difosos per la CCMA ‘són preferentment en català’ perquè ‘és la llengua institucional dels nostres mitjans’. Malgrat tot, el català continuarà sense ser obligatori als anuncis de la Corporació, i per tal que aquest ús preferent es compleixi facilitaran serveis d’assessorament lingüístic, correcció i traducció als anunciants.

Perspectiva Nacional

La Guia editorial també estableix, ratificant els principis fundacionals de la Corporació, que ‘els mitjans de la CCMA garantim l’atenció a tot el territori des de la perspectiva nacional, comarcal i local, així com a la diversitat de la seva població, i evitem oferir una visió centralista del país’. En aquest sentit, caldrà conèixer el Manual d’ús per conèixer si aquest tractament informatiu es decantarà de manera inequívoca cap al Principat abandonant l’actual marc espanyocèntric, tal com denunciava a directe!cat el col·lectiu Control Ç.

Material aliè

També és interessant el capítol sobre material aliè, en referència a les imatges enregistrades que faciliten determinats partits, com el PSC, enlloc de permetre enregistrar els mítings i actes de partits.  Segons la CCMA ‘evitem difondre material d’organismes públics o privats elaborat amb una intenció comunicativa que no coincideixi amb els principis d’objectivitat, rigor i imparcialitat. Expliquem a l’audiència la procedència d’aquest material si malgrat tot decidim difondre’l’. A més especifiquen que si se’ls ha engat l’accés al lloc on s’ha produït la notícia ho explicaran.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut