L’Agència Catalana de Notícies creava la secció de ‘Món’ el gener del 2010, amb quatre noves corresponsalies (Nova York, Londres, París i Berlín) que se sumaven a les de Brussel·les i Madrid. L’aposta internacional de l’ACN no quedaria només aquí. Al setembre, naixia la Catalan News Agency (www.catalannewsagency.com), el servei en anglès de l’ACN, que selecciona cada dia les principals notícies de Catalunya i les ofereix en diversos formats: text, foto i vídeo.
El director general de Comunicació del Govern, Jordi Cuminal, veu de bon ull la iniciativa de la CNA: ‘Tot el que des de Catalunya sigui fet amb voluntat de poder explicar el món amb els ulls catalans i a més a més poder explicar des d’una òptica catalana el que passa aquí a la resta del món, és interessant’. El director general considera que encara és aviat per fer una ‘valoració absoluta’ del projecte però subratlla que ‘poder facilitar la tasca als corresponsals, que de vegades es queden a Madrid i és complicat arribar-hi, en anglès, és un punt de partida molt interessant.’
En uns termes similars s’expressa la secretària d’Afers Exteriors, Roser Clavell, qui manifesta que és una iniciativa que ‘ajuda a la internacionalització de Catalunya’. Clavell, a més, veu ‘necessàries i essencials’ les delegacions que l’ACN té a l’exterior i valora molt positivament actes com la taula rodona que va organitzar l’Agència Catalana de Notícies el 25 de gener al MACBA, titulada: ‘Oberts al món. Les prioritats per internacionalitzar Catalunya’. El debat va comptar amb les aportacions de l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol, l’investigador Jordi Camí, l’economista Jordi Galí, l’empresari Ferran Soriano i l’arquitecta Benedetta Tagliabue. Hi van assistir més de 200 persones, que van omplir l’Auditori del MACBA. L’acte, que es podia seguir per Internet, va registrar 3.200 visualitzacions en directe per ‘streaming’.
Fer visible el país
De la seva banda, el president d’Intracatalònia, Carles Mundó, avalua de manera ‘molt positiva’ que la Catalan News Agency hagi començat a caminar. ‘Ara el que és important és que la CNA, juntament amb la xarxa de corresponsals a l’estranger que té l’Agència Catalana de Notícies, serveixi per fer visible el país, i crec que aquesta és una missió de servei públic que li és exigible a l’agència i ha de servir per enfortir portes endins, Catalunya endins, el que és l’Agència Catalana de Notícies, que cada dia està més consolidada’, afirma Mundó.
Per al president de Spanair, Ferran Soriano, el ‘gran repte’ és ‘abraçar la globalització’ sense ‘perdre l’essència de qui som’. En aquest sentit, ‘el fet que hi hagi agències de notícies que es comuniquin en català, en anglès, en xinès, no pot ser més que bo’, creu el màxim responsable de l’aerolínia.
Des de la Fundació PuntCAT, el seu director, Jordi Iparraguirre, subratlla que la CNA ‘és un projecte que feia falta’ perquè el país es doni a conèixer a l’exterior. I és que ‘Catalunya ha d’estar projectada al món, per força’, declara el director adjunt d”El Punt’, Manuel Cuyàs, qui valora d”extraordinària’ la iniciativa.