Divendres, 17 de setembre de 2021 - Edició 1149
La República

L’Ajuntament de Badalona va demanar ‘explícitament’ no incloure el terme ‘nacional’ al cartell de la Diada

‘En realitat no ha estat un oblit, ni una decisió de l’estudi de disseny, sinó que ha estat una demanda explícita de l’Ajuntament’, així de contundent es mostra el gerent d’Oniric Design, Jordi Garcia, sobre els motius pels quals tota la campanya institucional de difusió dels actes de l’Onze de Setembre a Badalona omet l’adjectiu ‘nacional’. Garcia, que treballa des de fa dos anys pel consistori badaloní, va rebre cap al juliol l’encàrrec de la publicitat de la Diada i, amb ell, els textos que havien de reproduir els cartells. Com sempre, incloïen l’adjectiu. ‘Al cap de dos dies, vam rebre una trucada perquè eliminéssim la paraula ‘nacional’ de tota la campanya‘, ha assegurat en declaracions a l’ACN.

Redacció
Redacció 11/09/2011
L’exclusió, per primer cop, del terme ‘nacional’ per referir-se a la Diada Nacional de Catalunya als cartells i la propaganda que ha preparat l’Ajuntament de Badalona per a la difusió dels actes de commemoració de la jornada han desfermat una polèmica que amenaça d’entelar els actes de demà.
 
Tota l’oposició badalonina, integrada pel PSC, CiU i ICV-EUiA, va amenaçar de plantar l’alcalde de la ciutat, el popular Xavier Garcia-Albiol, en l’ofrena institucional, i davant d’això el batlle l’ha suspès. El govern ja ha advertit que amb aquesta decisió Albiol pot estar incomplint la primera llei promulgada pel Parlament de Catalunya, la de la Diada.
 
‘La instrucció, pel que sembla, venia des de dalt’
 
Segons l’autor del cartell, el dissenyador Jordi Garcia, la història va començar cap al juliol. Llavors, poc després que Albiol fos investit alcalde de la tercera ciutat de Catalunya i esdevingués el batlle de la major ciutat catalana en mans del PP, aquest professional autònom, que des de fa dos anys col·labora amb el consistori de la seva ciutat, i també fa treballs per al de Barcelona, així com per a Edicions 62, Don Piso o Habitat Immobiliària, va rebre l’encàrrec de fer els cartells i la publicitat de la Diada.
 
Com sempre, amb l’encàrrec va rebre els textos que havien d’incloure els rètols. I, com sempre, en aquests figurava la qualificació nacional, ‘entenc que predeterminada dels anys anteriors’, assegura el gerent d’Oniric Design. ‘Així és com ho van fer arribar per aquest any, però al cap de dos o tres dies com a molt, vam rebre una trucada perquè, si us plau, eliminéssim la paraula ‘nacional’ de tota la campanya’, narra.
 
Com en tots els encàrrecs que realitza, l’Ajuntament com a client és ‘el que decideix què és el que surt textualment’, indica aquest professional lliberal. I per això, conclou: ‘En realitat no ha estat un oblit, ni una decisió de l’estudi de disseny, sinó que ha estat una demanda explícita de l’Ajuntament’. I afegeix: ‘La instrucció pel que sembla venia des de dalt’.
 
Per això aquest professional, que vol parlar com a tal i opta per reservar-se la seva opinió personal sobre els fets, es mostra dolgut pel fet que s’imputi als dissenyadors o a ‘un oblit’ l’omissió de la paraula ‘nacional’.