Dimarts, 22 de juny de 2021 - Edició 1062
La República

Jordi Pujol: “el País com a col·lectivitat no va bé”

L’expresident de la Generalitat, Jordi Pujol, ha reivindicat el paper que desenvolupa la premsa gratuïta catalana per “fer país”, tant pel servei que ofereix als ciutadans com per la seva importància a l’hora d’ensenyar català als immigrants. Pujol ha inaugurat la jornada “Premsa gratuïta catalana. Líders a Europa”, organitzada per l’Associació Catalana de Premsa Gratuïta (ACPG) amb motiu del seu desè aniversari. En l’acte ha participat també el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, que ha demanat a aquestes publicacions un esforç per enfortir ‘un punt de vista català sobre la realitat”.

Redacció
Redacció 27/06/2007

Pujol ha inaugurat la jornada “Premsa gratuïta catalana. Líders a Europa”, organitzada per l’Associació Catalana de Premsa Gratuïta (ACPG) amb motiu del seu desè aniversari. Davant de desenes d’editors de premsa gratuïta, Pujol ha assegurat que Catalunya viu actualment ‘un moment difícil per al país, de cert desconcert’, perquè “no tenim el poder ni la imatge que teníem, tot i que tenim cohesió, convivència i consciència col·lectiva”. Pujol ha agraït la tasca de la premsa gratuïta tot assegurant que aquestes publicacions “ajuden a fer país” gràcies a la seva “feina ben feta”, que genera “solidesa de cara en dins” del país.

L’expresident ha recordat que des dels seus primers anys a la Generalitat sempre ha sentit “un gran carinyo” pels primers mitjans locals, que ha comparat amb la premsa gratuïta actual per la seva proximitat amb els ciutadans. Pujol ha recordat que, en els seus primers anys, a aquests mitjans treballaven ‘joves una mica verds, sense gaire idea de res però amb molta iniciativa i il·lusió’. Ara, en canvi, “són estructures molt sòlides” que, tal com ha destacat, gaudeixen d’un notable èxit publicitari i de difusió.

Pujol ha atribuït aquest èxit a la professionalitat dels seus responsables i a la capacitat que té la premsa gratuïta per estar ‘a prop de la gent, com haurien d’estar també sempre els polítics’. A més, Pujol ha celebrat que aquestes publicacions hagin sabut trobar el seu “nínxol de mercat” per arribar “on no arriben els grans diaris com ‘La Vanguardia”, oferint serveis i informació més properes als ciutadans.

L’expresident de la Generalitat ha volgut destacar també que la majoria d’aquestes publicacions es fan en català, tret que ha celebrat tot recordant que “la dificultat que tenim ara per defensar la llengua catalana és molt gran”. Pujol ha celebrat que aquestes revistes en català arribin fins i tot a barris amb gran concentració d’immigrants, que “potser no parlen català però així almenys saben que existeix”.

Pujol ha comentat que “ja que Catalunya no pot tenir les competències administratives que voldríem en matèria d’immigració, han d’haver-hi coses perquè el català arribi a aquesta població”.

Escolteu les declaracions de Jordi Pujol / ÀUDIO – ACN

Els reptes de la premsa gratuïta

En la inauguració de les jornades ha participat també el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, qui ha recordat alguns dels reptes que, al seu parer, té encara per davant la premsa gratuïta catalana.

Tresserras ha lamentat que a Catalunya ‘de vegades som massa febles pel que fa a la titularitat i ubicació de les grans empreses del sector, i sobretot pel que fa al punt de vista. En aquest sentit, el conseller ha convidat els mitjans gratuïts a ‘enfortir un punt de vista català sobre la realitat, amb capacitat de connectar amb la proximitat, perquè el nostre punt de vista no estigui subordinat a unes informacions i agències que ens arriben amb molta facilitat però que poden distorsionar els punts de vista’.

Entre d’altres reptes, Tresserras ha esmentat la necessitat de ‘millorar, si és possible, la bona entesa entre la premsa gratuïta i la de pagament, perquè hi ha alguns temes que són compartits, i com ara la necessitat d’incrementar la lectura i la reputació del periodisme’. En aquesta mateixa línia, Tresserras ha recordat que cal millorar els continguts, un repte que, segons ha advertit, també hauria d’assumir la premsa de pagament