Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Indignació a Catalunya per la congelació d’infraestructures ordenada per l’Estat

La suspensió de 5 grans obres catalanes i l’endarreriment de 23 projectes més a Catalunya decretat pel ministeri de Foment espanyol ha suscitat una onada de malestar d’agents polítics i econòmics de Catalunya. Al Camp de Tarragona i a les comarques gironines, així com al Vallès Occidental i al Baix Llobregat, alcaldes i empresaris s’han mostrat ‘indignadíssims’ i ‘immensament emprenyats’ per una decisió que consideren que s’ha pres de forma unilateral i que suposa ‘allargar encara més l’agonia’ pel fet que les obres es deixin a mitges. De la seva banda, els agents econòmics consideren que en un context de crisi no és hora de prescindir d’inversions que serveixen per reactivar l’economia.

Redacció
Redacció 23/07/2010

Clam local en contra

El territori no ha tardat a reaccionar en contra d’aquesta mesura de Foment. Alcaldes i empresaris tarragonins s’han mostrat indignats amb la rescissió del contracte d’obra de l’A-27, al tram entre Valls i Montblanc. És el quart i darrer tram -d’uns 5 quilòmetres de longitud- d’una autovia en construcció que enllaçarà costa i interior. El president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, ja ha avisat que ‘amb les comarques de Tarragona no s’hi pot jugar’ i ha avançat un acte fortament reivindicatiu per al dia 17 de setembre.

‘Immensament emprenyat’ és com se sent l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu (ERC). Amb tot, Andreu dedueix que l’única opció possible ara mateix és que el govern espanyol opti per la concessió de l’obra, a mode de ‘peatge a l’ombra’, segons ha dit Andreu.

L’alcalde de Valls, Albert Batet (CiU), no ha dubtat a mostrar el seu rebuig in situ, just al punt on les obres queden parades. Batet, acompanyat del president de la Cambra de Comerç, Marcel•lí Morera, i del president dels empresaris del polígon, Xavier Ulldemolins, s’ha mostrat indignat pel fet que es vulgui aturar una obra ja començada, amb expropiats encara per cobrar i zones sense les condicions mínimes de seguretat.

Abelló ha assegurat sentir-se ‘perplex’ davant la proposta de que aquesta autovia la tiri endavant el sector privat i ha criticat que aquesta solució sigui una excusa del Govern i una manera de ‘fugir d’estudi’. ‘L’obligació del govern central es tirar endavant aquesta infraestructura’, ha dit.

A Girona, alcaldes, empresaris i la mateixa Generalitat han carregat contra Foment per deixar empantanegada la futura autovia A-2 entre Medinyà (Gironès) i Orriols (Alt Empordà). Les obres de desdoblament ja havien començat, i la rescissió del contracte a la constructora deixa aquest tram de tres quilòmetres amb estructures de formigó a mig fer i grans quantitats de terra moguda. A més, la decisió estatal suposa deixar empantanegat un altre tram de la futura A-2 a la demarcació. En concret, prop de tres quilòmetres a cavall del Gironès i l’Alt Empordà, i on ha de connectar la futura circumval·lació de Girona (que unirà l’AP-7 i l’A-2 amb quatre carrils per banda).

La decisió de Foment toca de ple els municipis de Vilademuls (Pla de l’Estany) i Viladasens (Gironès), compresos a l’àrea on els treballs s’han aturat. Precisament, aquest mateix matí, els dos pobles –que sumen 1.000 habitants- han presentat més de 600 signatures de ciutadans per protestar contra les molèsties que els ocasionava l’obra.

L’alcaldessa de Vilademuls, Dolors Rovirola, s’ha mostrat clara: ‘Estem indignadíssims, la paralització suposa allargar-nos l’agonia’, ha criticat. ‘Està tot empantanegat, amb ponts a mig construir, i amb el perill que en alguns llocs els talussos que s’han mogut puguin cedir’, ha afegit Soler.

Les crítiques polítiques, però, no s’acaben aquí. El delegat del Govern, Jordi Martinoy, també ha carregat contra el Ministeri de Foment, a qui ha acusat de prendre la decisió de manera unilateral, sense tenir en compte la Generalitat. En aquest sentit, ha recordat que el desdoblament de la N-II és ‘vital’ per a la demarcació, i ha criticat que les comarques gironines siguin les que han patit més greuges.

I al costat dels polítics, l’empresariat de les comarques gironines també s’oposa frontalment a la rescissió amb la constructora. El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, sosté que la reducció de la despesa en cap cas pot passar per aturar un nou tram de la futura A-2. ‘Hi ha altres maneres de rebaixar costos; en moments de crisi econòmica no és hora de prescindir d’inversions que serveixen per reactivar l’economia’, ha dit el president.

Per altra banda, a Castellbisbal (Vallès Occidental), l’alcaldessa, Maria Dolors Conde (PSC), s’ha mostrat ‘decebuda’ i ‘sorpresa’ per la paralització de les obres i en aquest sentit ha proposat que els municipis afectats per la rescissió del contracte per construir l’enllaç de les autopistes A2 i A7 s’uneixin per exigir al Ministeri de Foment que finalitzi l’obra, que es troba ‘en un punt molt avançat’. Conde afirma que la paralització implicarà que la mobilitat en el punt d’unió entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat seguirà sent ‘molt complicada’ i rebaixarà l’atractiu de la zona per empreses multinacionals que s’hi han instal·lat o tenien pensat fer-ho atenent el projecte.

El responsable d’infraestructures de la Cambra de Comerç de Terrassa, David Gilabert, ha assegurat que ‘no s’entén’ quin criteri ha aplicat Foment a l’hora de decidir quins projectes havien d’aturar-se. Gilabert assegura que el viaducte que ha d’unir l’A2 amb l’A7 és una infraestructura ‘clau’ pel territori que ja s’hauria d’haver construït l’any 1998 quan es va fer l’Autovia del Baix Llobregat:

El Prat, tocat

Entre les obres que es retardaran hi ha l’arribada del servei de Rodalies a la Terminal 1 de l’aeroport del Prat, que es retardarà un any. El passat mes de novembre del 2009 es va licitar aquesta obra que té un pressupost de 298,5 MEUR.

El tinent d’alcalde d’Urbanisme del Prat, Sergi Alegre (ICV) ha advertit que l’endarreriment de l’arribada de les rodalies a la terminal 1 anunciat pel ministre Blanco perjudica greument la capacitat de l’aeroport d’esdevenir un centre de connexions internacionals. ‘Aquesta és una decisió que afecta al futur de l’aeroport del Prat’, ha considerat Alegre, perquè l’arribada de les rodalies a la terminal 1 ‘és una inversió multiplicadora’ de riquesa. ‘Per això entenem que pel Prat i Catalunya no és una bona decisió’, ha advertit.

I també afecta l’estació intermodal al Prat que la Generalitat va licitar fa pocs mesos per 80 milions d’euros. L’alta velocitat no arribarà a l’aeroport mentre no hi hagi un acord entre el govern català i l’espanyol.