Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

Iberia promet quatre rutes intercontinentals des del Prat amb destinació a Sud-amèrica i als Estats Units pel 2010

La companyia Iberia obrirà l’any 2010 4 rutes intercontinenals des del Prat amb destinació a aeroports al continent sud-americà i als Estats Units, cosa que suposarà una inversió de 1.000 milions de dòlars, segons ha anunciat el director general d’Iberia, Enrique Donaire. El directiu d’Iberia ha descartat el mercat asiàtic per la falta de rendibilitat d’aquestes rutes per a companyies europees i per la ubicació geogràfica de l’aeroport del Prat al sud del continent.

Redacció
Redacció 19/10/2007

El director general d’Iberia, Enrique Donaire, s’ha desplaçat aquest dijous a Barcelona per participar en el Fòrum Hotusa, primer dels actes de celebració del 30 aniversari del Grup Hotusa, la companyia que presideix Amancio López Seijas. El motiu de la presència d’Enrique Donaire era pronunciar una conferència sobre els plans d’Iberia a l’aeroport del Prat, on ha aconseguit ser la primera companyia aèria en nombre d’adjudicacions de la nova Terminal Sud del Prat. L’expectació de la seva presència ha quedat justificada en el moment que ha anunciat que per l’any 2010 o 2011 Iberia posarà en marxa 4 vols intercontinentals des del Prat amb destí a aeroports sud-americans i dels Estats Units, àrees geogràfiques on la companyia ha comprovat que poden tenir rendibilitat econòmica aquestes operacions.

Donaire, que no ha volgut anunciar les ciutats que s’enllaçaran, ha manifestat que la posada en marxa d’aquestes rutes significarà una inversió d’un 700 milions d’euros en la compra de cinc naus dels tipus Airbus 350, més una inversió lleugerament inferior en aparells de curta i mitja distància, destinats alimentar de passatgers aquestes rutes, cosa que suposarà una inversió total, directe i indirecte, de poc més de 1.200 milions d’euros.

Malgrat que Iberia està immersa en un procés de competència de diverses companyies aèries que estan interessades en comprar la companyia espanyola, Enrique Donaire ‘ha apostat’ perquè tot i que Iberria acabi en mans d’un altre companyia, es mantindran aquests plans de volts intercontinentals des del Prat, atès la seva rendibilitat estudiada.

En l’actualitat, des de la suspensió del vol entre Barcelona a Nova York, com a conseqüència de la crisis del sector aeronàutic oberta a partir de l’atemptat de les Torres Bessones l’any 2001, Iberia no cobreix cap ruta intercontinental des del Prat.

Crítiques als ajuts polítics a les línies de baix cost

Enrique Donaire ha explicat que Iberia fa anys que està estudiant la posada en marxa de vols intercontinentals des de Barcelona però que diferents circumstàncies han impedit la posada en marxa d’aquests projectes.

Entre una de les raons, Donaire ha explicat els ajuts econòmics que les administracions locals i autonòmiques catalanes han donat a les línies de baix cost per a la seva consolidació a l’aeroport de Girona i posteriorment a Reus, cosa que va significar ‘l’ajornament’ dels plans intercontinentals a l’aeroport del Prat. Tot i això, Donaire ha afegit que des del primer moment que les autoritats europees han declarat legals aquests ajuts, Iberia ‘no té res més a dir’. Sobre la possibilitat d’especialitzar l’aeroport del Prat com un nus de connexions intercontinentals o hub per rutes del mercat asiàtic, Donaire ha manifestat que els estudis de viabilitat que ha obtingut Iberia no permeten apostar per aquesta opció.

El director general de la companyia espanyola ha explicat que la ubicació geogràfica de l’aeroport del Prat, ‘en un racó’ del territori europeu, fa inviable econòmicament aquest projecte, atès que el 75% dels passatgers que cobreixen aquesta ruta entre Europa i els països asiàtics, procedeix del trànsit aeri, especialment del nord i del centre d’Europa, cosa que no fa rendible el desplaçament al sud del continent, per afegir dues o tres hores més de ruta.

El TGV arrencarà un 35% dels passatgers del pont aeri

La posada en marxa de la línia del TGV entre Madrid i Barcelona, un cop estigui a ple rendiment, arrencarà un mínim del 35% del volum de passatgers del pont aeri d’Iberia, davant la ‘formidable competència’ que significarà aquesta oferta ferroviària.

Davant d’aquestes previsions, Enrique Donaire ha anunciat que Iberia està treballant en el supòsit de mantenir les freqüències, 90 vols diaris, i reconvertir la flota per substituir-los en aparells de 140 places de capacitat. Fins i tot, durant les hores puntes es mantindran el vols cada quinze minuts com en l’actualitat.

Model de gestió del Prat

El directiu de la companyia espanyola també ha volgut participar de l’actual debat sobre la descentralització de l’actual model de gestió dels aeroports espanyols i, sense ser explícit, s’ha inclinat pel manteniment d’un model de gestió pública, atès que els aeroports són ‘monopolis per naturalesa’ i per tant, si estan en mans privades, les empreses intenten maximitzar la inversió, i el servei queda deteriorat, com està passant en l’actualitat amb l’aeroport de Heathrow de Londres, en mans privades, i que ara recentment ha passat a gestionar la constructora espanyola Ferrovial.

Donaire ha informat que la manca d’inversions de manteniment a Heathrow han fet d’aquest aeroport uns dels pitjors de la Unió Europea, on es perden 87 maletes per cada 1.000 passatgers.

Enrique Donaire ha fet referència a l’actual moment de reconversió que viu el sector aeri europeu com a conseqüència de la irrupció aquests últims cinc anys de les companyies de baix cost. El director general ha dit que per un a banda els vols entre Catalunya i la Unió Europea des del 2002 han crescut un 15% i el nombre de passatgers el 14% pel mateix període. Per contra, malgrat aquest increment de vols i passatgers, la mitjana d’ingressos de les companyies aèries s’han reduït un 20% els últims cinc anys. Concretament, pel que fa a les companyies aèries que operen des de Barcelona, la caiguda dels ingressos els últims deu anys en vols entre el Prat i la Unió Europea ha estat del 28%.

El directiu d’Iberia ha anunciat les seves previsions d’un increment de tarifes de totes les companyies, inclòs les de baix cost, que viuran un procés de concentració.