Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

Hollywood contra Franco

Les produccions cinematogràfiques catalanes acostumen a tenir dificultats en la distribució, i més si ens referim a un documental històric com aquest ‘Hollywood contra Franco‘ del que us parlem avui. […]

Redacció
Redacció 26/11/2008

Les produccions cinematogràfiques catalanes acostumen a tenir dificultats en la distribució, i més si ens referim a un documental històric com aquest ‘Hollywood contra Franco‘ del que us parlem avui. Tot i la manca de distribució, aquesta producció d’Oriol Porta, que analitza el tractament que ha fet la indústria de Hollywood de la Guerra Civil espanyola i el posterior règim franquista, ja s’ha emportat el segon premi Temps d’història al festival de Valladolid i continua la ruta de festivals a l’espera d’aconseguir suport per arribar a les sales cinematogràfiques del país.

Al documental, Porta analitza el tractament del conflicte bèl·lic espanyol a partir de desenes de films nordamericans. Així, s’aprecia com inicialment Hollywood va abocar-se a defensar el Govern republicà i els films de l’època lloaven les virtuts del poble espanyol lluitant contra la revolta feixista. D’aquesta època cal destacar l’adaptació cinematogràfica del clàssic de Hemingway ‘Per qui repiquen les campanes’. El govern franquista de l’època va intentar frenar la producció del film, però els intents de censura no van fructificar. De totes maneres no va fer falta censura, el film va resultar lamentable, una lleugera història d’amor on el conflicte espanyol era absolutament secundari i intranscedent.

Amb el pas dels anys, però, aquesta eufòria a favor dels republicans i dels brigadistes internacionals, considerats herois i persones íntegres als films nordamericans dels anys 40, va anar canviant fins a extingir-se. Durant la Guerra Freda, els Estats Units van veure Franco com el primer ‘anticomunista’ de la història, i els vergonyosos tractats signats amb la dictadura van aconseguir reflotar econòmicament el règim i capgirar el tractament cinematogràfic que els EUA havien dispensat a Espanya. Un film paradigmàtic d’aquesta època és també l’adaptació de Hemingway ‘Les neus del Kilimanjaro’. En aquest cas el film feia apologia del franquisme, i tot i no trobar-se a la novel·la la productora va afegir-hi una escena on el protagonista somiava que era a Espanya, assistint a una ‘corrida’ de toros i lluitant a la Guerra Civil, una guerra civil convenientment maquillada on no hi ha bons ni dolents.

El documental ‘Hollywood contra Franco’ també repassa com, des de l’Espanya franquista, la censura s’encarregava “d’arreglar” qualsevol llicència dels guionistes americans. Dins la llista interminable de retallades franquistes, n’hi ha alguna referida a la guerra civil, com una de molt sonada al film clàssic ‘Casablanca’. Allí el cap de la policia recorda a Rick (Humphrey Bogart) en quins conflictes bèl·lics ha participat. A la versió original enumera ‘Etiòpia i ajudant als republicans espanyols’, mentre que a l’espanyola Bogart va lluitar ‘a Etiòpia i contra l’annexió de Txecoslovàquia’, una mostra més de la implacable mà dels censors.