Dilluns, 26 de juliol de 2021 - Edició 1096
La República

Greenpeace considera ‘molt greu’ l’incident de diumenge a Vandellòs II perquè afecta el seu sistema de seguretat

El responsable de la campanya nuclear de Greenpeace, Carlos Bravo, ha qualificat de ‘molt greu’ l’incident que diumenge va obligar a activar la prealerta d’emergència de la central nuclear Vandellòs II durant 45 minuts. Ha comparat el fet que fallessin algunes de les barres de seguretat del reactor al que li passaria a un cotxe que no li funcionessin els frens. Ha apuntat que si el sistema de seguretat no treballa correctament, no es pot assegurar la parada del reactor en cas d’emergència, aspecte que ha subratllat que podria fer que es repetís un cas com el de Txernòbil. Aquest fet, juntament amb la ‘quantitat de fallades i successos’ que darrerament ha patit la central, mostren que la seva vida útil està ‘esgotada’, segons Bravo. En aquest sentit, ha reclamat el tancament immediat de la central pel ‘perill’ que comporta.

Redacció
Redacció 04/12/2007

La responsable de Greenpeace a Catalunya, Anna Rosa Martínez, ha afegit que ‘seria divertit si no fos patètic’ que l’Associació Nuclear Ascó-Vandellòs II (ANAV) darrerament hagi demanat una pròrroga d’explotació de deu anys de les centrals nuclears (l’actual termini expira el 2010 per Vandellòs II i el 2011 per les dues d’Ascó) i que pocs dies després es torni a detectar un greu problema en una d’elles. Ha apuntat que els darrers incidents indiquen l”envelliment’ de les nuclears i que el govern espanyol en cap cas hauria de concedir-los cap pròrroga.

Carlos Bravo també ha comentat que les fallades importants en el sistema apareixen de forma ‘reiterada’ a Vandellòs II, però també a les centrals d’Ascó, aspecte que comporta una ‘situació perillosa’ i un ‘risc d’accident’ que s’ha d’evitar amb el tancament de les tres nuclears catalanes.

Bravo ha afirmat que la informació oficial sobre l’incident de diumenge és ‘escassa’, però no ha descartat que els responsables de Vandellòs II hagin pogut cometre alguna irregularitat amagant dades sobre el succés o sobre problemes previs al sistema de seguretat.

Per la seva banda, Eugeni Vives, portaveu de l’ANAV, ha assegurat que es troben en procés d’investigació i que encara no tenen ‘cap notícia’ sobre els motius de la fallada que diumenge es va produir en quatre de les barres de seguretat de Vandellòs II.