Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1099
La República

Girona i Barcelona són els territoris més mobilitzats per la marxa dels 10Mil a Brussel·les

La manifestació dels 10Mil a Brussel·les per l’Autodeterminació del proper dissabte 7 de març està mobilitzant el territori de forma molt desigual: les comarques gironines i les de l’àmbit metropolità són molt actives, mentre que des de les del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, per exemple, només sortirà un autocar. L’aclaparadora majoria dels que participaran en la protesta es desplaçaran a Brussel·les en els seus vehicles privats o en vols regulars, però al marge de l’organització, que ha hagut de suprimir molts dels autocars que havia previst. Això fa difícil preveure el nombre de manifestants, tot i que els organitzadors ja van avançar que calculen aplegar unes 4.000 persones.

Redacció
Redacció 02/03/2009

CDC i ERC són els dos únics partits que tindran representants de la seva direcció a la protesta de Brussel·les. Els convergents hi donen suport, però remarquen que es tracta d’una iniciativa que lidera la societat civil i que els partits hi han de tenir un paper secundari. I per això, aclareixen que els dirigents que hi aniran ho faran més aviat a títol personal. Hi assistiran els secretaris Carles Llorens, Maite Fandos i Jordi Cuminal, així com el responsable d’immigració, Àngel Colom, i la diputada de CiU responsable d’Afers Internacionals, Maria Rosa Fortuny. Els portaveus d’ERC al Parlament i al Congrés dels Diputats, Anna Simó i Joan Tardà, i el seu candidat a les eleccions europees, Oriol Junqueras, l’únic candidat a l’eurocambra que serà a la marxa, encapçalaran la delegació republicana en la manifestació. També viatjaran a Brussel·les els dirigents Ignasi Llorente, Pere Aragonès i Eduard Suàrez i el president de la sectorial de Política Internacional, Jordi Solé.

Divisió al tripartit i a CiU

Tot i respectar la iniciativa, ni el PSC ni ICV-EUiA donen suport a 10Mil a Brussel·les per l’Autodeterminació, així que el Govern està dividit. El mateix passa a CiU, ja que UDC tampoc no hi enviarà cap membre de la seva direcció, a diferència de CDC. L’eurodiputat convergent Ignasi Guardans i l’ecosocialista Raül Romeva s’han desmarcat de l’opinió dels seus respectius partits. CDC està a favor però Guardans rebutja la protesta i aposta per convèncer a Europa ‘amb la seducció’ i ‘no amb l’exigència, el mal humor, la protesta, la demanda i la denúncia’. I ICV hi està contra, però Romeva troba ‘molt interessant’ proclamar a Brussel·les ‘que la UE és molt més que una suma d’estats’, tot i que no assistirà a la manifestació.

La demarcació de les comarques gironines és la que més s’està mobilitzant i el coordinador de l’organització Joan Albareda proclama que l’èxit ‘ja està garantit a hores d’ara’. En declaracions a l’ACN, Albareda assegura que ‘el desplaçament serà massiu’ i que s’ha assolit l’objectiu de mobilitzar la ciutadania, tot i que a l’hora de fer balanç seran tant importants les persones com les entitats que les representen. ‘Si no s’arribés als 10.000 manifestants, això no seria res més que un episodi de lèxic, perquè aquest número es va posar a l’inici de la campanya’, defensa Albareda. ‘En qualsevol cas serem milers, perquè amb les adhesions per part d’entitats i ajuntaments portem a Brussel·les la representativitat de desenes de milers de persones’.

Albareda evitar concretar xifres d’assistència, perquè ‘seria imprudent, és impossible de calcular’.Tot i això, la responsable de l’organització a Brussel·les, Estela Rodríguez, reconeix que alguns càlculs que ha fet l’organització preveuen que la manifestació només aplegarà 4.000 persones. Els autocars que s’estan organitzant des de les comarques gironines sortiran des de ciutats com Figueres, Olot i Girona. Pel que fa a les comarques de muntanya, en el cas del Ripollès, els promotors comarcals calculen que una cinquantena de persones participaran a la iniciativa. Un dels seus membres, Roger Peñarroya, admet que tot i que inicialment s’havia previst fer un autocar propi, ara s’està estudiant l’opció de muntar-ne un conjuntament amb la Garrotxa per reduir despeses. Peñarroya, però, assegura que en els darrers anys la gent s’apunta a les activitats ‘a darrera hora’ i que això podria acabar fent necessari un autocar per a cada comarca.

Caravana de motoristes

A la Cerdanya esperen poder omplir un autocar de 55 persones. Lluís Almestoy, delegat de l’organització a Llívia, creu que s’ha fet una bona difusió a nivell comarcal i que la resposta serà positiva. Almestoy ha comptabilitzat molts participants que han adquirit bitllets d’avió o de tren i d’altres que s’han afegit al recorregut que farà una caravana de motoristes fins a Brussel·les.

La iniciativa 10Mil a Brussel·les per l’Autodeterminació, de caràcter transversal, va néixer de la societat civil i es fonamenta en la participació activa de totes les persones coordinades a nivell local i comarcal. La campanya ha sorgit com a resposta a l’article ‘Perplex, jo?‘ que va publicar Enric Canela, i als comentaris dels seus lectors, a partir dels quals es va iniciar immediatament la seva difusió a través d’internet i del web deumil.cat. La quantitat d’ajuntaments que han aprovat mocions adherint-se al manifest demostra que el ressò de la campanya s’ha estès arreu de les comarques gironines: Figueres, Olot, Torroella de Montgrí, Santa Coloma de Farners, la Jonquera, Arbúcies, Besalú, Caldes de Malavella, Fontcoberta, la Vall d’en Bas, Porqueres, Rupià, Sant Martí de Llémena, Susqueda, Vilabertran, Osor o Sant Gregori. També l’ha aprovada el Consell Comarcal del Gironès. Pel que fa al manifest, entre les entitats que hi ha donat suport s’hi troben l’Ateneu d’Acció Cultural de Girona (ADAC), Sobirania i Progrés (SiP), la Plataforma pel Dret a Decidir (PDD), els Amics de la Unesco de Girona, els Amics del Museu d’Art de Girona i Òmnium Cultural del Gironès.

La manifestació també ha rebut, fins al moment, les adhesions particulars de més d’una trentena de personalitats de les comarques gironines, com el filòsof Josep Maria Terricabras, l’escriptora i diputada Maria Mercè Roca, l’arxivera Montserrat Pumarola, el periodista i regidor a l’Ajuntament de Girona Carles Puigdemont, l’alcalde de Santa Coloma de Farners Antoni Solà, l’escriptora Assumpció Cantalozella o l’advocat Benet Salellas.

Un únic autocar a les comarques de Tarragona i l’Ebre

A les comarques tarragonines i de l’Ebre, per contra, l’únic autocar serà el que han aconseguit muntar la Federació d’ERC de l’Alt Camp i la secció local de Valls. La presidenta comarcal, Antònia Quintana, afirma que la iniciativa sorgeix de la societat civil i que els partits polítics i la ciutadania han de donar-hi suport. ‘Qualsevol granet de sorra per arribar a ser independents és vàlid’, declara Quintana a l’ACN. L’autocar sortirà el dia 6 a la una del migdia des de l’estació d’autobusos de Valls i retornarà el dia 8. El preu, fins a un màxim de 200 euros -en funció de les persones que finalment s’hi apuntin-, inclou el viatge, l’assegurança i l’estada en mitja pensió en un hotel. Encara hi ha places lliures. De moment, són una quinzena de veïns de Valls i comarca, i d’altres de diversos punts, des de l’Ebre fins a Terres de Ponent.

Quintana al·lega que, davant la situació de crisi, sumat al fet que es tracta d’un destí llunyà i que representa moltes hores d’autocar, moltes persones, inclosos militants d’ERC, prefereixen anar-hi pel seu compte. ‘Suposem que molts agafaran un avió, perquè les primeres ofertes de vols a Brussel·les han quedat saturades’.

Nombrosos representants polítics comarcals i locals del Penedès d’ERC, ICV i CiU assistiran a la protesta. Així, per exemple, el president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Francesc Olivella, el regidor a l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, Pep Quelarts, el diputat d’ERC Miquel Carrillo o el responsable de la mateixa formació al Penedès, Raimon Soler, participaran a l’acte reivindicatiu el proper 7 de març. Malgrat que encara no hi ha dades concretes del nombre de gent que hi participarà de tota la comarca, Manel Torrent, delegat del 10Mil.cat a l’Alt Penedès, opina que la convocatòria és ‘un èxit’ i un triomf de la nova societat 2.0. Torrent ha explicat que s’ha notat una convocatòria ‘molt important’ fora dels canals oficials i que, per tant, s’ha organitzat per lliure.

La majoria viatjarà per lliure, al marge de l’organització

També a les comarques de la Catalunya Central, l’àmplia majoria dels que participaran en la manifestació s’han organitzat el viatge per lliure i, sobretot, amb vols de baix cost, i alguns optaran per desplaçar-se fins a Barcelona per agafar els autobusos o el vol xàrter de l’organització. Això fa difícil que els delegats comarcals puguin preveure el nombre exacte de persones que participaran en aquest acte reivindicatiu. El responsable de la plataforma a l’Anoia, Jordi Barón, explica que el perfil del manifestant serà joves i avis, perquè tenen més flexibilitat per compaginar-s’ho amb la vida laboral i familiar.

Barón s’ha mostrat convençut que el fet que la comarca de l’Anoia sigui la que té més atur de tot Catalunya ha fet que el nombre de persones interessades en el viatge hagi minvat perquè les seves circumstàncies econòmiques ‘no els ho han permès’. De fet, l’Anoia és una de les comarques que ha hagut d’anul·lar l’autocar que havia previst per la manca de participants.

El Bages i el Solsonès també tindran representació ciutadana a Brussel·les i els seus responsables tampoc no han sabut quantificar el nombre exacte de persones que hi aniran. Jacint Valls, delegat al Bages, ha puntualitzat que les peticions s’han centralitzat des de Barcelona, motiu pel qual no disposen de xifres concretes sobre el nombre de bagencs que es desplaçaran a Brussel·les. Tot i així, Valls ha dit que tenen constància de moltes persones de la comarca que hi aniran a nivell particular i que ja s’han organitzat pel seu compte. Quim Espelt, un dels coordinadors al Berguedà, té constància de moltes persones que es desplaçaran a la capital belga amb vehicles propis, però apunta que difícilment s’organitzarà un autocar des de la comarca ja que els pocs que utilitzaran aquest mitjà de transport ho faran amb els autocars que es puguin preveure des del Bages.

Osona hi envia discjòqueis en català

Des de la comarca d’Osona, el coordinador de 10Mil, Marçal Orri, assegura que hi haurà ‘força’ osonencs, però evita concretar quina podria ser la xifra final. El fet que s’hagi centralitzat tot des de la pàgina web i l’agència de viatges ha fet que no s’hagin promogut inscripcions des de la pròpia comarca per ‘no doblar dades’ amb el registre central dels promotors. Orri nega que el perfil de persones que es desplaçaran sigui només de gent jove. Aquest col·lectiu s’ha organitzat el viatge ‘més pel seu compte’ perquè volen aprofitar la concentració reivindicativa per estar dos o tres dies i visitar ‘més tranquil·lament la ciutat’. En el cas de la gent més gran si que han utilitzat més el viatge organitzat amb vol xàrter o autocar promogut des dels organitzadors. Osona també serà representada a Brussel·les pel col·lectiu de discjòqueis PDCat, que punxarà discos en català després de la manifestació.

Des de Mataró, un dels organitzadors de la campanya, David Morgades, explica que al Maresme hi ha ‘molt d’interés’ per aquesta iniciativa, com ho demostra el gran nombre d’entrades a la web deumil.cat des d’aquesta comarca. Tot i que no existeix un control del nombre de maresmencs que es desplaçaran a Brussel·les la pròxima setmana, Morgades assegura que hi anirà ‘molta gent’. Com en d’altres indrets, la majoria de participants en la manifestació del pròxim dia 7 de març arribaran a la capital belga pel seu compte. L’organització ha posat a disposició de qui ho desitgi viatges en autocar per 90 euros i vols per 265 euros ‘Quan treballes amb agències els preus es disparen’, reconeix Morgades. En el seu cas, un bitllet d’anada i tornada en avió amb una companyia de baix cost li ha costat 60 euros.

A banda dels vols barats, que ja han exhaurit els seus bitllets per aquestes dates, hi ha d’altres, sobretot grups de joves, que s’han organitzat per anar fins a Brussel·les amb transport particular compartint les despeses. En alguns casos, com passa a Argentona, l’Ajuntament ha col·laborat en l’organització d’un autocar que sortirà la nit de divendres i tornarà dissabte després de la manifestació.

Crítiques als ajuntaments

El responsable de l’organització al Vallès Oriental, Raimon Soler, lamenta que l’Ajuntament de Granollers, on l’equip de govern és del PSC, no acceptés la moció que es va presentar per donar suport al viatge: ‘No estan per la independència, diuen que hi ha coses més importants’, critica. Tot i això, Soler adverteix que la plataforma no vol que els dirigents polítics participin en la protesta: ‘És un acte ciutadà, no volem que els polítics s’hi barregin, ells ja tenen els seus canals’. Soler demana ‘internacionalitzar el conflicte català’ i critica l’actitud de l’estat espanyol amb Catalunya: ‘Ja n’hi ha prou que ens prenguin el pèl, hem de mirar cap a Europa, no cap a Madrid’.

Soler diu que de moment tenen unes 150 persones registrades de totes les edats, però reconeix que desconeixen quanta gent del Vallès Oriental serà a Brussel·les, sobretot perquè molts interessats han optat per viatjar pel seu compte. Al Vallès Occidental, només una cinquantena de manifestants arribaran a Brussel·les en autocar. La delegada de l’organització a Sabadell, Àngels Folch, lamenta el poc suport que s’ha rebut per part dels ajuntaments, a la majoria dels quals s’han rebutjat les mocions que es van presentar per part que les corporacions locals es posessin del costat de la iniciativa.

En declaracions a l’ACN, un dels organitzadors de 10Mil a Brussel·les a l’àrea metropolitana, Josep Poveda, defensa que el fet que la majoria dels que es desplaçaran a Brussel·les han organitzat el viatge de forma individual demostra que la iniciativa ha arrelat a la ciutadania i que, per tant, la reivindicació del dret a l’autodeterminació té una base popular sòlida. Poveda reclama ‘forçar la classe política catalana a debatre obertament i sense tabús sobre el dret de l’autodeterminació’ i la independència.