Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

Es farà un mapa de l’estat de les infraestructures viàries i ferroviàries a Catalunya

|

- Publicitat -

El vicepresident del Govern ha anunciat aquesta actuació després de la reunió que ha mantingut amb el president de la Generalitat José Montilla, i els consellers Joan Saura, Joaquim Nadal i Antoni Castells. En aquesta trobada s’ha parlat sobretot de la problemàtica de les infraestructures a Catalunya, l’apagada elèctrica de fa un mes a Barcelona i les seves conseqüències i de l’operació ‘tornada’ després de les vacances d’estiu que comença aquesta tarda i es preveu que duri fins el primer cap de setmana de setembre.

Sobre les infraestructures, Carod-Rovira ha explicat que el conseller Nadal ha estat present per primera vegada en la reunió del Centro de Coordinación de Operaciones Ferroviarias Barcelona 2007 (CECOF BCN’2007) que s’ha fet aquest divendres a la delegació del govern espanyol a Catalunya, i on s’ha parlat sobre els treballs que es duen a terme a rodalies i com s’espera a mitjans de setembre recuperar vuit vies de tren per a circular. El vicepresident ha assegurat que aquest centre ‘és necessari ja que comporta més immediatesa en l’acció’ i també permet un contacte més directe amb el secretari d’Estat d’Infraestructures Víctor Morlan per facilitar el seguiment ‘més precís’ de les inversions que el Ministeri de Foment fa a Catalunya.

Publicitat

En aquest sentit, la Generalitat demana al Ministeri de Foment ‘un compromís ferm’ per a complir tots els acords adoptats entre les dues administracions com aquells ferroviàris que afecten al desdoblament del tram Vic-Barcelona, l’arribada a Blanes de la via ferroviària del Maresme o bé la connexió ferroviària entre Cornellà i Castelldefels. Aquestes inversions formen part d’un acord a sis anys que van adoptar Generalitat i Ministeri.

El vicepresident ha anunciat que Montilla ha encarregat al conseller Nadal que en la primera reunió després estiu del Govern el pròxim dia 28 d’agost, presenti un informe sobre el mapa infraestructures a Catalunya, on s’indiqui quin és l’estat en l’execució d’obres, com el desdoblament de la nacional des de Tarragona cap el sud, quines estan en fase licitació, i quins són els terminis i calendari. A més també es demana quins són els buits en la realització d’obres com aquelles que ni tan sols estan licitades o aprovades però ‘són convenients i necessàries per a Catalunya’.

Carod-Rovira ha defensat la utilitat d’aquest mapa, no només per ‘superar un estat de pessimisme de la societat catalana’ o com a eina de treball del Govern sinó perquè tothom conegui el funcionament ‘de la maquinària d’infraestructures a Catalunya’. En aquest sentit ha remarcat que ‘no funciona al ritme que nosaltres voldríem’ perquè ‘portem dècades de retard per manca d’inversió pública de l’estat espanyol i la concentració de molts recursos en la zona central i ara paguem les conseqüències’. Per això creu que ‘quan estàs 20 o 25 anys invertint poc i malament a Catalunya arriba un moment que això es col•lapse, i ara s’està pagant les conseqüències d’aquesta desinversió crònica’.

Per això, el vicepresident creu que ‘es tracta que no passi més temps per resoldre-ho’ i que ‘no es poden fer en setmanes el que no s’ha solucionat en anys’ en referència a aquesta inversió. Carod-Rovira també ha remarcat que tothom dins de la societat catalana ha tingut part de responsabilitat en aquesta ‘desinversió’ durant 30 anys, a banda del propi govern espanyol ‘sigui quina sigui la seva etiqueta política’, i que de vegades es funciona per ‘immediateses de la legislatura’ i que ara s’haurien d’assentar les bases d’actuació pel futur en tots els àmbits de l’administració, no només en infraestructures.

En aquesta reunió de part de l’executiu català, Carod-Rovira també ha parlat sobre que es constata la lentitud en els tràmits burocràtics d’informes d’impacte ambiental que han d’arribar des de Madrid en obres que són d’execució estatal a Catalunya. Segons el vicepresident aquest ritme ‘perjudica l’execució d’obres que Catalunya necessita’ i per això el Govern demana ‘més agilitat en aquest tràmit’ sobretot ‘en allò que fa referència a informes d’impacte ambiental’ que pot trigar entre vuit i dotze mesos i fan retardar les obres. En aquest sentit Carod-Rovira ha apuntat que la causa de la lentitud de la tramitació podria estar en la manca de personal del ministeri per fer aquests informes.

Finalment, el vicepresident ha demanat al govern espanyol un canvi de qualitat en les inversions i que es destini a Catalunya el 18,8% que marca l’Estatut. Aquest canvi passa per continuar invertint en infraestructures i medi ambient, però també en altres àmbits com la sanitat, la recerca o la comunicació, i ha posat l’exemple de la cessió de l’hospital Clínic de Barcelona. Carod-Rovira ha remarcat ‘l’esforç’ de la societat catalana per a funcionar, com manifesta un increment de la població de més d’un milió de persones en cinc anys, i per això es demana més inversions de cara a facilitar aquest ‘bon funcionament’.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut