Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

Els usuaris d’Internet ja superen els lectors de diaris en paper

|

- Publicitat -

Coincidint amb la sisena onada (gener-desembre 2010) del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (Fundacc) ha presentat aquest dilluns el resum del panorama comunicatiu de l’any 2010, elaborat conjuntament amb l’Institut de la Comunicació (Incom UAB).

Partint de les dades del Baròmetre, aquest estudi analitza els fets més rellevants del 2010 en el sector de la comunicació, l’evolució del consum de mitjans i les tendències del consum mediàtic. A més, però, l’estudi de les onades realitzades des del 2008 permet obtenir una visió comparativa més exhaustiva, i per tant també més rellevant.

Publicitat

Una de les aportacions més rellevants que se’n desprèn és l’augment significatiu del consum de mitjans de comunicació via Internet. L’audiència de mitjans a través d’aquest suport, de fet, ha crescut percentualment (un 18%) més que cap altre mitjà, i ja arriba al 32% de la població. A més, el consum d’Internet (en general) abraça ja un 47% de la població. Actualment, aquest percentatge, i per tant aquest hàbit, ha superat el de lectors de diaris (42%).

El consum de mitjans en català creix

L’evolució del consum de mitjans en català manté la línia ascendent registrada des de les primeres ‘onades’ del Baròmetre (gener 2008). El castellà s’imposa encara en tots els suports (diaris, revistes, Internet…), però amb tot, el 2010 la penetració dels mitjans en català va augmentar un 6%. Per tipus de mitjans, els percentatges de consum en català són: televisió, 49%; Internet, 31%; revistes, 30%; ràdio, 29%; premsa, 12%.

Segons aquests percentatges, el consum de mitjans en català només ha disminuït en els diaris, mentre que augmenta en revistes, ràdio i Internet. A més, destaca el fet que el consum de televisió en català supera per primera vegada a la ràdio, que històricament ha liderat aquest indicador.

Un 10% escolta la ràdio a través del mòbil

El consum de ràdio a través del telèfon mòbil va augmentar fins a un 15% el 2010, de manera que actualment el percentatge de població catalana que ho fa és ja del 10%. D’altra banda, cal destacar l’augment del 4% en el consum de ràdio musical, amb un 33% de penetració. També la ràdio informativa creix un 19,5% respecte el 2009. Això sí, aquests indicadors s’han de llegir en termes relatius, ja que el conjunt del consum de ràdio a Catalunya ha caigut un 0,5% en l’últim any.

L’audiència del diaris gratuïts decreix

En un panorama d’estabilitat de la premsa escrita de pagament, aquest 2010, els gratuïts van veure com el seu consum queia un 10%, i actualment són llegits per un 9% de la població. En canvi, el consum de diaris mitjançant Internet ha augmentat significativament, i un de cada quatre catalans els consumeixen diàriament.

La televisió local penetra ‘gràcies a la TDT’

La televisió local ha experimentat un creixement de gairebé el 9% al llarg del 2010, i actualment la veu el 5% de la població. Segons ha explicat el director de l’Informe, Miquel de Moragas, aquest creixement ‘es podria explicar’ per l’entrada en funcionament de la TDT, que ha fet arribar canals locals a àmbits comarcals o supracomarcals.

D’altra banda, destaca el creixement del 65% dels canals temàtics (també per l’arribada de la TDT). En la mateixa lògica, el consum de televisió a través de plataformes digitals de pagament ha caigut un 23% i ha crescut un 4% a través d’Internet.

Creix el consum de revistes de totes les periodicitats

Un 2%, aquest és el creixement del consum de revistes a Catalunya durant el 2010, que ratifica el bon estat de salut d’aquestes publicacions. Així, el 66% del catalans llegeixen actualment revistes. Les publicacions més llegides són les de periodicitat mensual, consumides per un 42% de la població.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut