
El servei de Rodalies a Barcelona continua amb els mateixos nivells d’impresentabilitat dels darrers mesos, i res sembla indicar que aquest 2008 les coses hagin de millorar. Més enllà de l’aberrant aturada del servei per les obres del TGV, impròpies en qualsevol país que s’autoanomena desenvolupat, a les Rodalies barcelonines s’ha instaurat el retard i el mal servei com el pa de cada dia, i els usuaris ja ni remuguen davant els sistemàtics deu minuts o un quart d’hora de retard. Les aturades indiscriminades entre estacions continuen sent el pa de cada dia, i els plans de xoc s’han estimbat abans d’arribar a arreglar alguna cosa. Les tarifes continuen pujant per sobre l’IPC i res ni ningú sembla capacitat per aturar els abusos de Renfe, Adif i els seus apagafocs a Foment, Álvarez i Morlán.
En aquest marc de tragèdia col·lectiva, sobta trobar il·lusos com Joan Herrera, d’Iniciativa, que pretén instaurar les Rodalies als voltants de Lleida. Tal com estan les coses, qualsevol intent d’anar a “salvar” la mobilitat dels lleidetans toparà amb un “no, gràcies”, polit però taxatiu, de la gent de Ponent.
Avui us volem mostrar, en comparació, el funcionament dels trens suïssos. Quan a Barcelona Renfe s’ha d’inventar un servei de notificacions via SMS de les incidències a les línies de Rodalies -un servei que, a més, pretenen cobrar-nos!- a Suïssa ja es troben uns quants passos més enllà i, tot i la puntualitat helvètica que exhibeixen els seus combois, han muntat aquesta impecable aplicació de Google Maps que permet veure en directe el punt on es troben els trens suïssos a cada instant.