Dijous, 29 de juliol de 2021 - Edició 1099
La República

Els municipis afectats pel tall de Rodalies proposen el transport marítim com a alternativa

Els municipis afectats pel tall de la C-2 i la C-10 de Rodalies han arribat a proposar al Secretari d’Estat d’Infraestructures del Ministeri de Foment, Victor Morlán, alternatives com el transport marítim entre les localitats del Garraf i Barcelona. Els alcaldes han afirmat que són conscients que demà pot haver-hi una escenari de ‘crisi’ i que no serà fins dimarts quan es pugui solucionar aquest problema de mobilitat. Els batlles han coincidit en demanar que s’utilitzin tots els recursos existents, i no només els autobusos llançadora extres i que l’única confluència no sigui l’Avinguda Maria Cristina, a la Plaça Espanya de Barcelona, sinó que hi hagi un servei que uneixi localitats afectades com Gavà, Castelldefels i Viladecans i que vagin directament cap a Bellvitge fins al Prat, sense passar per Barcelona. Ni Hereu ni Corbacho eren amb la resta d’alcaldes afectats.

Redacció
Redacció 22/10/2007

Després de la reunió, que ha començat a un quart de set i s’ha allargat més de dues hores, alguns alcaldes han reconegut que dilluns, el primer dia laborable després que dissabte el Cecof decidís tallar dos trams de les línies C-2 i C-10 de Rodalies i un dels FCG com a conseqüència del desplaçament d’una paret del túnel que s’està construint pel pas del TGV a la Gornal, ‘serà un dia molt difícil’, i han constatat que es viurà moments de ‘crisi’. No obstant això, esperen que en les pròximes hores les alternatives que han proposat millorin la situació amb vista a dimarts.

Tots els alcaldes han coincidit que cal fer servir ‘tots els recursos de mobilitat existents’ i posar-los a la disposició dels usuaris del transport públic, sobretot en hores punta. Han apuntat que cal ‘garantir la mobilitat total de les línies interurbanes que ja funcionen’ i reforçar-les, ja que el recorregut lògic de l’usuari és fer servir aquestes altres línies i no recorreguts desconeguts.

Per exemple, i segons ha confirmat el president de l’Entitat Metropolitana del Transport, Antoni Poveda, intensificar la freqüència de la L5 del metro o el Trambaix a Cornellà, i fer servir els serveis de Rodalies i de FGC que sí funcionen, com també la resta dels transports públics habituals dels municipis afectats.

També han apostat per distribuir el gruix de la mobilitat i no fer passar tots els usuaris per Barcelona, concretament a l’avinguda de Maria Cristina, on s’està muntant l’estació d’autobús que durant aquests dies serà la confluència dels usuaris de Rodalies afectats. Així, proposen que hi hagi autobusos llençadera també des de Gavà, Castelldefels o Viladecans, directament fins a Bellvitge o el Prat de Llobregat.

Fins i tot han cregut necessari utilitzar, en alguns casos, el transport marítim en municipis del Garraf, com Vilanova i la Geltrú, per arribar fins a Barcelona o fins a Tarragona, ja que els vaixells de Trasmediterránea podria portar uns 800 viatgers en cada desplaçament.

Segons ha dit els alcaldes, el secretari d’estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, que no ha volgut fer declaracions, s’ha mostrat ‘receptiu’ davant de totes aquestes propostes, i s’ha compromès a analitzar-les durant les pròximes hores per aplicar les que siguin viables el més aviat possible.

No obstant això, alguns alcaldes s’han queixat que aquesta reunió s’hagi produït ‘amb tant de retard’. Per exemple, l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor, ha considerat que ‘no és lògic que fins unes hores abans del sistema de contingència de crisis els representants dels municipis’ no hagin participat en les reunions del Cecof ni hagin rebut informació.

També ha mostrat el seu malestar perquè no ha assistit a la reunió cap representant del Govern de la Generalitat, ‘quan s’està parlant de la mobilitat de diverses comarques en circumstàncies de crisi’, ha dit. Tejedor ha insistit que ‘és un error’ que la Generalitat no hi hagi participat i s’ha manifestat ‘molt sorprès’.

Per la seva banda, l’alcalde de Cornellà de Llobregat, Antoni Balmón, ha demanat comprensió als usuaris del transport públic. ‘No sé com serà demà, no faré melodrama’, ha dit, ‘però espero que la gent comprengui que el sistema ferroviari no existeix i que s’han de buscar alternatives. La realitat no es pot eludir, s’ha d’analitzar l’impacte i continuar treballant per millorar la situació’, ha afegit.

Han assistit a la reunió d’urgència alcaldes i representants de dotze municipis del Garraf, Barcelonès i Baix Llobregat. En concret, del Prat de Llobregat, Gavà, Viladecans, Vilanova i la Geltrú, Sitges, Hospitalet de Llobregat, Castelldefels, Calafell, Cunit, Cubelles i Sant Joan Despí.

A més hi havia el delegat del govern espanyol a Barcelona, Joan Rangel; el president de l’Entitat Metropolitana del Transport, Antoni Poveda; el màxim responsable d’Adif i de Rodalies a Catalunya, Jordi Prats i Juan Antonio Remacha, respectivament; el regidor d’Infraestructures, Ramon García Bragado, i la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Assumpta Escarp.

Dues absències destacades han sigut les de l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i el de l’Hospitalet de Llobregat, Celestino Corbacho.