Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

Els joves catalans d’entre 14 i 19 anys que llegeixen diaris només en castellà són cinc vegades més que els que ho fan només en català

|

- Publicitat -

En concret, pel que fa a la premsa diària a Catalunya, encapçalen el rànquing ‘El Periódico’, amb 728.000 lectors; ‘La Vanguardia’, amb 593.000, i ’20 Minutos’, amb 468.000 lectors. Els segueixen, per aquest ordre, ‘El Mundo Deportivo’, ‘Metro’, ‘ADN’, ‘Qué!’, ‘Sport’, ‘El País’, ‘El Punt’, ‘Marca’ i ‘Avui’. Al país valencià encapçalen aquest rànquing ‘Levante-EMV’, amb 276.000 lectors; ‘Información’, amb 257.000, i ‘Marca’, amb 203.000 lectors. Quant a les Illes Balears, la premsa diària està liderada per ‘Última hora’, amb 204.000 lectors; ‘Diario de Mallorca’, amb 109.000, i ‘Qué!’, amb 70.000 lectors.

Respecte a les revistes i publicacions periòdiques mensuals de pagament al territori de parla catalana, les més consumides són ‘Muy interesante’, amb 429.000 lectors; ‘National Geographic’, amb 255.000, i ‘Saber Vivir’, amb 225.000 lectors. Pel que fa a les revistes i publicacions setmanals a Catalunya, encapçalen el rànquing ‘Pronto’, amb 447.000 lectors; ‘Hola’, amb 333.000, i ‘Lecturas’, amb 276.000.

Publicitat

El rànquing de ràdio a Catalunya l’obre, en les de caràcter generalista, Catalunya Ràdio, amb 602.000 oients, seguida de Cadena Ser, amb 462.000 oients, i Rac 1, amb 270.000. La més escoltada de temàtica musical és Los 40 Principales, amb 541.000 oients, seguida de Flaix FM/Ràdio Flaixbac, amb 321.000, i Cadena Dial, amb 261.000 oients. Finalment, la primera en temàtica informativa és Catalunya Informació, amb 83.000 oients, seguida de Radio Marca, amb 42.000 oients.

Quant a televisió, el rànquing de l’audiència acumulada mitjana diària a Catalunya està encapçalat per Antena 3 TV, amb 2.049.000 d’espectadors (i amb un ‘share’ del 14%); TV3, amb 2 milions d’espectadors (25,7% de ‘share’), i Tele 5, amb 1,9 milions d’espectadors (18% de ‘share’). Per aquest ordre, les segueixen TVE 1, Canal Cuatro, La Sexta, K3/33, La 2, 8TV, CNN+, Canal 3/24, BTV i Canal 9. A les Illes Balears encapçalen la llista Antena 3 TV, Tele 5 i TVE 1.

Pel que fa a l’ús d’Internet al territori de parla catalana (amb dades dels últims 30 dies dels enquestats), Catalunya l’ha fet servir en un 48,8%; les Illes Balears, amb un 46,9%, i el país valencià, amb un 34,3%.

Respecte al perfil dels lectors, dels 14 als 19 anys un 21,6% llegeixen en castellà, davant del 3,8% que ho fa en català, i el 7,3% que consumeix en els dos idiomes. També s’extreu de l’estudi que, en la classe social alta-mitjana alta, un 51,3% dels lectors consumeix ‘El País’, seguit de l”Avui’, ‘La Vanguardia’, ‘El Periódico’ en català, ‘El Punt’ i ‘El Periódico’ en castellà.

Quant a l’idioma dels productes, la diferència més elevada es troba en el cinema, on del 95% que el consumeix, un 91% ho fa en castellà, seguit de la música, on del 74% que n’escolta, el 65% ho fa en castellà, i els llibres, que del 96% que en llegeix, un 71% ho fa en castellà.

Pel que fa a la ‘penetració’ de cada mitjà en majors de 14 anys, la televisió encapçala el rànquing, amb un percentatge de penetració del 87,5%; la segueixen els medis exteriors com tanques publicitàries o parades del bus, amb un 55,6%; a continuació es troben les revistes i les publicacions periòdiques, amb un 52,2% de penetració, i a la cua hi ha Internet, amb un percentatge del 26,3%.

La Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura i el Baròmetre de la comunicació i la cultura han elaborat l’estudi amb prop de 40.000 entrevistes a Catalunya, el país valencià i les Illes Balears, i amb dades des del novembre del 2006 fins a l’octubre passat.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut