Dilluns, 26 de juliol de 2021 - Edició 1096
La República

Els blocs s’alimenten tant dels mitjans tradicionals que és difícil que els facin perillar

El concepte de periodisme 3.0, basat en la participació dels ciutadans en el procés informatiu, és encara ‘confús’ i presenta molts interrogants. Aquesta és alguna de les conclusions que s’han pogut plasmar aquest dimecres a Vic en la taula rodona ‘Periodisme 3.0: mite o realitat’, que ha reunit diferents professionals dels mitjans de comunicació i dels ‘cibermitjans’ dins de les activitats de l’E-week. Segons ha exposat el professor i investigador de la Universitat de Navarra, Ramón Salaverría, elements com blocs, wikis o altres plataformes, estan encara molt condicionats per la informació elaborada pels mitjans de comunicació convencionals com per ser-ne una alternativa.

Redacció
Redacció 08/11/2007

En la taula rodona -moderada per la subdirectora de l’ACN Anna Nogué- el professor Ramon Salaverría ha assenyalat que el fet que les noves tecnologies permetin una interacció amb el receptor, no equival necessàriament a fer periodisme. Segons ha explicat el professor, ‘no tot el periodisme és comunicació social, ni tota la comunicació és periodisme’. Per Salaverría, aquest nou periodisme participatiu, etiquetat pel periodista Juan Varela com a periodisme 3.0, pot ser ‘un nou competidor que els mitjans poden aprofitar’ i ha assegurat que això no amaga que els mitjans hagin de redefinir el seu paper perquè viuen ‘una plena crisis d’identitat’.

Salaverría ha dit que és ‘evident que els blocs s’han convertit en una part del pastís del que es nodreixen els mitjans’ i que això està en creixement. Pel professor basc, a l’estat espanyol ‘no existeixen’ blocs que com a tal generin informació per ells mateixos. Els blocs estan començant a tenir des de fa dos anys ‘un cert estancament’. Segons Salaverría, els primers estudis empírics demostren que ‘no generen nous temes informatius’, sinó que fan ‘pura resposta al que han publicat els mitjans’. Pel professor basc, si ‘avui per avui retiréssim tots els mitjans digitals i es quedessin els blocs, aquests no tindrien de què parlar’. Aquest fet fa els mitjans ‘més necessaris que mai’ tot i que admet que cal repensar el seu ús.

El professor i investigador de la Universitat del País Basc Javier Díaz-Noci tampoc creu en la nova etiqueta tot i que considera que el periodisme ‘és molt més que els mitjans clàssics’ i ha assegurat que el debat pot centrar-se amb el professionalisme del periodisme. Díaz-Noci ha dit que tot i que es tracti de mitjans ‘d’un món virtual’ no deixen de ser ‘mitjans d’un món real’. Díaz-Noci ha apostat per desenvolupar webs integrals on les cerques vaguin molt més enllà que per una paraula sinó per interaccions amb continguts, grups, entre d’altres.

L’experta en el disseny i la gestió de les comunitats virtuals de la BBC anglesa, Lizzie Jackon, ha dit que en els mitjans públics cal buscar ‘cohabitació’ entre el material aportat pels usuaris i el periodisme tradicional. Jackson ha assegurat que hi hagut un augment del anomenat periodisme ciutadà des dels atemptats al metro de Londres.

En la taula rodona també ha intervingut Kevin Kelly, creador i primer director de la revista ‘Wired’, que aquests dies és a Vic participant en aquesta quarta edició de la setmana digital e-week. Kelly ha assegurat que no té sentit parlar del concepte de periodisme 3.0 però sí que és innegable que la presència d’interacció dels mitjans a la xarxa ha generat ‘una cosa nova’ que representa ‘un camí per caminar els mitjans’.

La taula rodona Periodisme 3.0 ha estat l’activitat més destacada de la tercera jornada de l’e-week, la tercera setmana digital de Vic que s’allarga fins diumenge i que presenta conferències, taules rodones, cursos formatius i activitats lúdiques centrades en les noves tecnologies.