Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

El vicepresident d’American Airlines creu que el Prat ja és un ‘hub’ internacional

El vicepresident d’Internacional d’American Airlines, Craig S. Kreeger, considera que l’aeroport del Prat ‘ja és’ un ‘hub’ (centre de connexions aèries) internacional, perquè té els dos elements que segons la seva companyia fan d’una instal·lació aeroportuària un centre d’aquestes característiques. D’una banda, té vols tant de llarg com de curt recorregut i, de l’altra, té moltes destinacions diferents. Kreeger ha explicat en el Dinar Cambra que s’ha celebrat aquest divendres a la Casa Llotja de Mar que els clients ja han après, per ells mateixos, a interconnectar-se des de qualsevol aeroport, i saben que com fer servir un aeroport per connectar vols.

Redacció
Redacció 11/05/2008

Per Kreeger, els clients han après com la combinació de serveis de baix preu amb els de llarg recorregut els permeten crear els seus propis ‘hub’, i que poden comprar un bitllet local en una aerolínia i un en una altra i fer-se la seva pròpia connexió internacional. Tenint en compte això, i que Barcelona té una ‘relativa quantitat de low cost’ i capacitat per a aerolínies joves, a més de vols intercontinentals com els d’American Airlines o els d’altres companyies, el Prat ‘certament té la capacitat per esdevenir un hub internacional’, malgrat que, per a ell, ‘ja ho és’ tal i com està ara.

El directiu d’una de les aerolínies més grans s’ha mostrat preocupat pel futur del model de mercat aeri, perquè ara ‘és un mal model’, en el sentit que s’estan donant dos factors que a la llarga són incompatibles, com són preus del petroli molt alts i preus dels seients de les companyies molt barats. Si a això s’afegeix que el sector té bastants daltabaixos en quant a l’obtenció de beneficis i que està molt fragmentat en diferents companyies, el més normal que passi, ha dit, i és el que està passant, és la fusió entre aerolínies per suportar els costos derivats de l’increment del preu del barril de cru. En aquest sentit ha posat els exemples d’Air France i KLM o de Lufthansa i Swiss Air.

Una de les formes de ser més competitius és també formar part d’una aliança, fet que cada vegada més les aerolínies estan considerant per poder donar més serveis als passatgers i ser més competitius a nivell global. Kreeger ha definit una aliança com a una forma d’aprofitar els avantatges d’una fusió entre empreses però sense arribar a fusionar-se. En referència a la col·laboració entre aerolínies i als seus avantatges, Kreeger ha parlat de l’anunci que la setmana passada van fer sobre les oportunitats de cooperació que estan analitzant la seva companyia, British Airways i American Airlines.

El directiu ha estat també crític amb els governs i el desenvolupament de noves infraestructures de transport, com els aeroports, ja que si no es fan més i s’amplien les aerolínies no poden desenvolupar tot el seu potencial. D’altra banda, també ha criticat alguns aeroports privats que tenen més en compte els beneficis que obtindran amb les zones comercials de la instal·lació que els serveis d’aviació que han de donar als passatgers.

American Airlines va ser un dels fundadors de l’aliança One World, a la que també participa Iberia. Kreeger ha valorat la companyia espanyola com a ‘bona companya’ i que l’ha ajudat molt en el desenvolupant dels seus serveis a l’estat espanyol. L’aerolínia americana opera dos vols a l’Estat: un és de Madrid-Miami i l’altra, que va comentar el 25 d’abril, és un servei sense escales diari entre Barcelona i Nova York.