Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

El PSOE fa campanya a Brussel·les contra el corredor mediterrani

El PSOE té clar que el corredor ferroviari aragonès tirarà endavant, independentment del clam dels sectors econòmics i industrials europeus a favor del corredor mediterrani. Així ho ha assegurat el número 3 dels socialistes espanyols i president de l’Aragó, Marcelino Iglesias, que ha afirmat que, es faci o no es faci el corredor mediterrani, el projecte de la Travessia Central pel Pirineu (TCP) avança i ha superat ‘un punt de no retorn’. Iglesias ha fet aquestes declaracions en un acte a favor de la TCP al Parlament europeu que ha comptat amb una important representació institucional amb el president de la Junta d’Andalusia, José Antonio Griñán Martínez; l’ambaixador espanyol davant la UE, Luís Planas; i el Director General de Transport Terrestre del govern espanyol, Manel Villalante, entre d’altres.

Redacció
Redacció 27/01/2011

Després de comprometre’s a prioritzar el corredor mediterrani i demanar a la UE que l’inclogui en la xarxa de vies prioritàries, de moment en l’esborrany del govern espanyol només hi consta la Travessia Central pel Pirineu. Iglesias considera que l’eix mediterrani i la via per connectar Madrid amb París a través de l’Aragó són dos projectes ‘complementaris’ i que per tant ‘no competeixen entre ells’, tot i que des de Catalunya es tem que el Govern espanyol només prioritzarà un projecte, i tot sembla indicar que serà l’aragonès.

El president de l’Aragó i secretari d’organització del PSOE ha defensat que la Travessia Central pel Pirineu és una infraestructura ‘nova’ i necessària, que ‘donaria més seguretat i desenvoluparia un espai interior del continent europeu’. Iglesias, que també s’ha reunit amb els comissaris europeus Joaquín Almunia i Slim Kallas en el marc de la inauguració de l’exposició a l’Eurocambra sobre la TCP, ha assegurat que la via aragonesa i el corredor mediterrani no competeixen, encara que demanin els mateixos fons de la UE, ja que són dos projectes ‘complementaris’.

En aquest sentit, Iglesias ha reconegut que el corredor mediterrani ‘existeix des de fa 100 anys, com hem de competir-hi?’, i ha acceptat que la via mediterrània s’ha d’adaptar a l’ample europeu, però ha volgut deixar molt clar que l’alternativa per transportar mercaderies per l’Aragó tirarà endavant, ja que el projecte es troba ‘en un punt de no retorn’ i la inversió no corre perill. ‘Amb 500 quilòmetres de Pirineus fa falta un tercer corredor’, ha reblat Iglesias.

O l’un o l’altre

Aquesta concepció ‘complementària’ dels corredors ferroviaris no la comparteix la majoria d’experts catalans. Ara fa una setmana, l’eurodiputat d’ERC, Oriol Junqueras, recalcava que tard o d’hora l’executiu espanyol s’haurà de decidir per impulsar un o altre projecte. En aquest sentit, el republicà criticava que després d’haver escenificat el seu suport pel corredor mediterrani, ara els mateixos eurodiputats donin suport també a la TCP, quan tothom sap que per motius d’inversió, mediambientals i de connexió amb els ports és millor l’opció del corredor. En aquest sentit, Junqueras va recalcar que des de l’any 2002 el Govern espanyol va apostar pels Pirineus i no pel corredor mediterrani.