Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

El primer bus híbrid de Barcelona comença a funcionar a la línia 126

Aquest dilluns ha començat a circular a la línia 126 de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) el prototip d’autobús híbrid cedit per l’empresa gallega Castrosua. D’aquesta manera s’enceta la segona fase de les proves d’aquest model únic de bus ecològic, en què donarà servei amb passatge en diferents línies per comparar els resultats de consum i emissions amb els de vehicles equivalents de propulsió convencional. Aquest bus híbrid és un vehicle d’última generació de 9,5 metres de longitud i 57 places, que es mou gràcies a dos motors elèctrics situats a les rodes posteriors. Disposa a més d’un motor dièsel encarregat de recarregar les bateries quan se n’ha consumit part de la càrrega.

Redacció
Redacció 17/02/2009

El bus té capacitat per aprofitar l’energia de la frenada i està equipat amb un sistema electrònic per optimitzar la despesa energètica segons el recorregut. Per a les proves amb passatge, s’han escollit línies servides amb vehicles de dimensions semblants, del tipus midi (9-10 metres de longitud), de propulsió dièsel: seran la 126 (Bus del Barri de Sant Andreu), la 185 (Horta – Metro Canyelles) i la 192 (Hospital de Sant Pau – Poblenou). En aquestes línies s’han estat fent recentment mesuraments de consums per poder-los contrastar amb els del prototip híbrid.

TMB va rebre en primícia el prototip de Castrosua la segona quinzena del desembre passat. Després d’un període d’ajustos, durant el gener i part de febrer ha tingut lloc la primera fase de les proves, que s’han desenvolupat en el laboratori de la companyia, al recinte d’assajos de l’IDIADA i als carrers, sempre sense passatge. En les proves, que han consistit en reproduir el protocol estandaritzat per la UITP (Associació Internacional del Transport Públic), s’ha pogut comprovar que el vehicle de propulsió elèctrica assistit per un motor dièsel pot aconseguir consums –i per tant emissions contaminants– com a mínim un 20% inferiors als d’un vehicle convencional de motor tèrmic.

El test d’aquest vehicle és el pas previ per a la incorporació de vehicles híbrids a la flota de TMB, per reduir l’emissió de fums contaminants i sorolls. També s’està estudiant la reconversió d’autobusos dièsel a híbrids, mitjançant l’addició d’un propulsor elèctric sincronitzat.