Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

El ministre francès Borloo afirma que hi ha un acord amb Madrid per soterrar completament la MAT

El ministre francès d’Ecologia, Jean-Louis Borloo ha afirmat aquest dimarts a l’Assemblea Nacional que hi ha un acord amb el govern espanyol per soterrar completament la nova línea de molt alta tensió (MAT) entre Perpinyà i Figueres. En el control parlamentari, Borloo ha manifestat que aquest soterrament seria ‘total’. Els 35 kilòmetres de MAT seguirien la mateixa línea que l’actual soterrament del Tren d’Alta Velocitat a través del coll d’El Pertús, encara que el traçat definitiu s’ha de decidir com a molt tard el 30 de juny, data final del mandat de Monti per donar una proposta de traçat.

Redacció
Redacció 07/05/2008

‘Donada la dificultat de l’obstacle natural que representen els Pirineus, hem pres la decisió amb el meu homòleg espanyol, i d’acord amb el primer ministre (François Fillon), que el soterrament sigui total’, ha dit el ministre Jean-Louis Borloo sobre la nova línea de 400.000 volts que ha de relligar Baixàs, a la Catalunya del Nord, amb Santa Llogaia d’Àlguema, a l’Alt Empordà, i que ha provocat l’oposició dels ajuntaments afectats d’una banda i altra de la frontera pel seu impacte ambiental.

‘Recordo que aquesta és una de les quatre interconnexions prioritàries al pla europeu. Disposem per tant de finançaments especials’, ha afegit Borloo fent referència a l’increment del cost que suposarà el soterrament en comptes de tornar a fer una línea aèria.

El coordinador designat per la Comissió Europea per trobar una solució al conflicte, l’italià Mario Monti, va presentar el 31 de març passat un informe independent en què avala la possibilitat del soterrament per la reducció de costos respecte a les previsions inicials. Segons aquest estudi, aquesta opció no seria deu o vint vegades més cara, sinó quatre vegades per la tecnologia utilitzada i un major aprofitament de l’energia a la llarga.

Els 35 kilòmetres de MAT seguirien la mateixa línea que l’actual soterrament del Tren d’Alta Velocitat a través del coll d’El Pertús, encara que el traçat definitiu s’ha de decidir com més tard el 30 de juny, data final del mandat de Monti per donar una proposta de traçat.