Dissabte, 18 de setembre de 2021 - Edició 1150
La República

El desgavell en la partida de publicitat dels ministeris espanyols al descobert

En un informe de fiscalització sobre contractes de publicitat i comunicació institucional de l’Administració General de l’Estat per part del Tribunal de Cuentas en els exercicis 2010, 2011 y 2012, el BOE, que és qui ho recull, detecta nombroses irregularitats en la contractació de publicitat als ministeris de Foment, Indústria i Sanitat. El d’Indústria, Energia i Turisme, dirigit per José Manuel Soria, és el que presenta més irregularitats. La publicitat institucional durant els anys 2010 i 2011 es va adjudicar mitjançant un contracte únic anomenat “de difusió d’iniciatives del ministeri”, que sembla que ha estat l’origen dels mals.

Redacció
Redacció 18/05/2015

Soria es dedica a fer propaganda de la seva terra

Segons ha analitzat el web el BOE nuestro de cada día, José Manuel Soria va dedicar el 2011, el 76,92% del pressupost de publicitat del seu ministeri a promocionar les Illes Canàries i, sobretot, l’illa del Hierro. Casualment les illes Canàries són el lloc de procedència del ministre, que va ser alcalde de Las Palmas de Gran Canaria. Concretament s’hauria gastat 60.000€ dels 78.000€ totals. D'aquests darrers 18.000€ van servir per a promocionar un pla PIVE.

El seu predecesor, el socialista Miguel Sebastián, es va dedicar a patrocinar publireportatges com un que va aparèixer a La Razón que no indicava que estava patrocinat pel ministeri, i que es va publicar en plena campanya electoral catalana, moment en el qual no es pot publicar propaganda institucional. Potser per això es va decidir no incloure el logo del ministeri.

A Sanitat, més malbaratament 

El ministeri de Sanitat també ha comès diverses irregularitats, com ara adjudicacions de campanyes de publicitat a empreses que havien obtingut les pitjors puntuacions en els plecs de condicions en termes de qualitat i el Govern va acabar pagant més del que hagués pagat a d’altres empreses.

La irregularitat més sonada i sospitosa va ser la de la ministra dimissionada, Ana Mato, el 2012 va reduir el pressupost per publicitar la campanya més important del ministeri (la violència de gènere), de 4,8 milions a 1,3 mentre l’augmentava altres partides menys importants. Aquell any, a més, el ministeri va deixar de publicitar dues campanyes  previstes al pla anual com les d’igualtat salarial i igualtat a l’empresa.

A Foment, moltes irregularitats de forma

Mentre abandonen les línies de rodalies i posen tots els seus esforços en l’especulació de l’AVE i corredors centrals impossibles, la contractació de publicitat d’aquest ministeri també ha estat irregular. El ministeri ha incomplert normes com publicitar fites en la gestió, no incloure campanyes que després es van realitzar als plans, adjudicar contractes pel procediment d’urgència perquè ningú havia previst que acabava, entre d’altres. A Catalunya no li surt a compte ser administrada per un Estat que, a sobre que li va en contra, és del tot incompetent.