Diumenge, 1 d'agost de 2021 - Edició 1102
La República

El debat polític de la societat civil no té ressò als mitjans durant els períodes electorals

L’observatori Media.cat, iniciativa del Grup de Periodistes Ramon Barnils per analitzar críticament el paper dels mitjans, ha publicat l’informe ‘El tractament mediàtic de les propostes de la societat civil en campanya electoral’. L’estudi pretén analitzar la presència de les entitats i les propostes sorgides de la societat civil als mitjans de comunicació en període electoral. L’informe conclou que les propostes sorgides de la societat civil tenen poc espai en els mitjans de comunicació i això dificulta la seva participació en el debat polític públic. També constata la simplificació dels missatges que a través dels mitjans arriben a la societat així com l’esgotament d’un model de cobertura electoral.

Redacció
Redacció 01/02/2011

El desè informe que publica l’Observatori Crític dels Mitjans Media.cat, està dedicat a la presència de la societat civil en els mitjans de comunicació durant el període electoral. Realitzat pel periodista Joan Canela, l’informe parteix de la sospita que hi ha certa desatenció als mitjans ‘de les aportacions que la societat civil podia fer durant la campanya electoral’

En aquest sentit, la principal conclusió de l’informe confirma la poca presència que tenen les propostes i demandes de les entitats durant el període electoral tant en mitjans privats com públics.

Segons l’estudi, en la cobertura mediàtica d’un procés electoral hi ha poc espai per la confrontació d’idees i la discussió en profunditat sobretot si aquestes provenen de la societat civil. Un fet que suposa un augment de la desafecció política en les pròpies entitats que estructuren la societat civil.

La majoria d’entitats entrevistades a l’estudi coincideixen en criticar la dificultat de debatre problemes complexos als mitjans i es lamenten de la simplificació que aquests fan dels seus missatges. No obstant això, els entrevistats han destacat la ràdio i la premsa de proximitat com els mitjans més sensibles a les seves propostes.

L’informe també ha incidit però en les estratègies de comunicació de les entitats. En aquest punt els resultats constaten grans diferències entre elles i poca coherència en les seves estratègies.

Per això conclou que amb una bona estratègia comunicativa que tingui en compte punts com la representativitat, l’establiment d’una agenda pròpia, la constància en les campanyes comunicatives, la comunicació directa i l’obertura a noves possibilitats comunicatives, entre d’altres, es pot millorar sensiblement la incidència en el debat públic.

Finalment l’informe constata cert esgotament en el model de cobertura electoral que impera als mitjans, tant pel que fa a les rodes de premsa com als blocs informatius. En aquest sentit recull tímides iniciatives d’alguns mitjans per innovar en la cobertura electoral. Segons ha afirmat Canela, ‘hi ha una presa de consciència a la professió d’aquest esgotament’.

Per realitzar l’informe el periodista s’ha entrevistat amb 10 entitats que fossin representatives de diferents sectors de la societat civil i que tinguessin la voluntat d’incidir en el debat polític electoral.

En concret han participat de l’estudi CCOO, l’Ens de Comunicació Associativa, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, el Fòrum Català d’Atenció Primària, Òmnium Cultural, Unió de Pagesos, La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya, La Federació Catalana d’ONGD, el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya i SOS Racisme.