Dimarts, 27 de juliol de 2021 - Edició 1097
La República

El carrer Nou de Girona es convertirà en escenari teatral aquest cap de setmana

El carrer Nou de Girona es convertirà el proper cap de setmana es escenari teatral. El dramaturg argentí Mariano Pensotti porta a Girona, dins el festival Temporada Alta, l’espectacle ‘La Marea’ pensat per representar-se al carrer i, en aquesta ocasió, nou botigues han cedit els seus aparadors perquè s’hi representin escenes.

Pensotti ha explicat que l’obra vol ‘fer públic allò privat’ i que l’espectador vegi ‘com si espiés al veí’ escenes quotidianes interpretades pels actors. L’obra pràcticament no té diàleg i el text apareix projectat als aparadors en forma de subtítols. Es faran tres passis el divendres, dissabte i diumenge a les nou del vespre i l’espectacle és gratuït.

Redacció
Redacció 05/11/2008

De carrer comercial a escenari teatral. Aquesta és la transformació que patirà el carrer nou durant el proper cap de setmana. De fet, aquest dies ja hi ha tècnics que treballen en la preparació de l’espectacle, d’important complexitat tècnica.

L’autor l’ha definit com una ‘intervenció urbana’ on es vol convertir un carrer ‘real’ en l’escena d’una representació teatral. ‘L’obra fa que les persones que normalment passen pel carrer canviïn la perspectiva que tenen d’aquest’, ha avançat Pensotti que ha afegit que l’experiència pot ser interessant perquè qualsevol persona que passi pel carrer nou i que no sàpiga què s’hi està fent podrà participar de la representació.

Es tracta de nou escenes que passen tant a dins d’aparadors a banda i banda del carrer, com a l’interior d’edificis o a peu de carrer. En cadascun d’ells, els actors –que són la majoria gironins- representen escenes quotidianes com una conversa en un bar, una escena d’un home mirant la televisió o una parella que es fa un petó en una cantonada. L’espectador podrà llegir el diàleg o els pensaments del personatge a través dels subtítols –és com si es veiés una pel·lícula subtitulada, ha dit Pensotti- i, fins i tot, escoltar la música que hi ha dins l’escena o que emet la televisió.

Pensotti ha explicat que l’obra no té un fil argumental i que, per tant, l’espectador pot triar per quina escena començar. Cada escena dura uns deu minuts i cada nit es faran deu passes de cadascuna, per donar temps a tothom perquè les vegi totes.

‘És com si espiéssim per la finestra del nostre apartament per veure què fa el veí’, ha descrit Pensotti sobre la sensació que provoca l’obra que, segons l’autor, és una recol·lecció de ‘moment quotidians atrapats’.

Adaptada a Catalunya

L’obra s’ha fet ja a l’Argentina, Canadà, Irlanda, Alemanya, Bèlgica o Japó i aquesta és la única representació prevista a tot l’estat espanyol. Pensotti ha dit que a cada país que l’han representat s’han ajudat d’un dramaturg local per fer algunes adaptacions de l’obra. En el cas de Girona, els canvis s’han fet, per exemple, en algunes músiques, en la referència a fets històrics o a anècdotes de la televisió. Un altre element destacat, és que Pensotti s’ajuda d’actors locals en cada una de les representacions per fer més ‘propera’ l’obra als vianants.

El fet de representar una obra al carrer pot donar lloc a situacions curioses i inesperades. Pensotti ha dit que la gent que es troba en mig de l’obra sense saber què passa no sap qui és actor i qui no i, fins i tot, hi ha persones de carrer que sense adonar-se entren en alguna de les escenes sense equivocació.

El dramaturg ha explicat que les escenes no són complexes a nivell de comprensió i que l’espectacle està pensat per una audiència àmplia.

Aquesta és la primera producció de El Canal Centre d’Arts Escèniques Salt-Girona de la nova temporada i el seu director, Salvador Sunyer, ha destacat la voluntat del projecte del Canal de treballar conjuntament amb gent de fora com amb actors i productors de Girona. Sunyer ha destacat que els assajos s’han fet a l’antiga fàbrica Coma Cros, futura seu del Canal.