Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

El Bicing fa dos anys enmig de les crítiques per mal servei de l’oposició

El Bicing ha fet dos anys aquest diumenge amb 188.000 abonats, 400 estacions i 6.000 bicicletes. Coincidint amb l’aniversari, aquest divendres s’ha obert un nou sistema de consulta de disponibilitat de bicicletes i ancoratges a les estacions a través de SMS i terminals iPhone. L’oposició barcelonina no ha dubtat en carregar contra el préstec de bicicletes coincidint amb l’aniversari del servei. Xavier Trias ha proposat rescatar el contracte del Bicing si la companyia Clear Channel no aconsegueix que es garanteixi un funcionament correcte del servei, que ha titllat ‘d’improvisat i de poca qualitat’. Per la seva banda, el president d’ERC a Barcelona, Jordi Portabella, ha destacat que totes les queixes pel mal funcionament del servei són ‘conseqüència d’una mala gestió i mala planificació’. Alberto Fernández, del PP, ha denunciat que el bicing ha permès ‘la proliferació dels ciclistes incívics’.

Redacció
Redacció 23/03/2009

Per tal de conèixer la disponibilitat immediata de bicicletes, s’ha d’enviar un SMS al número 7010 amb la paraula ‘bicing’, un espai, i el número de l’estació que es vol consultar i l’usuari rep un missatge amb la informació. Un altre servei permet conèixer en temps real les bicicletes disponibles a cada estació mitjançant una terminal d’iPhone.

En l’avaluació dels dos anys de bicing, Hereu ha reconegut que hi ha un percentatge de no satisfacció del servei, però ha destacat que ‘des de sempre hem vist la crítica al servei com una gran oportunitat de millora’. El servei va començar a funcionar el 22 de març del 2007 amb 14 estacions i 200 bicicletes i actualment disposa de 400 estacions i 6.000 bicicletes. La mitjana d’usos diaris del Bicing es situa en 35.000 a l’hivern i 45.000 a l’estiu. Els usuaris han puntuat el servei amb un 6,84 a l’Enquesta de Serveis Municipals del 2008, que es va fer pública fa unes setmanes.

Les queixes dels treballadors són ‘marginals’ i ‘no rellevants’ segons Clear Channel

Un dels problemes recurrents del servei de Bicing han estat les queixes dels usuaris, però també dels treballadors del servei. Entre altres coses, s’han queixat en diverses ocasions dels 40 acomiadaments, en una empresa que té 215 treballadors, i d’haver de treballar massa per fer front a les 400 reparacions diàries, 2.557 cada setmana o 11.000 al mes. El director de Clear Channel a l’estat espanyol, l’empresa que gestiona el Bicing, ha defensat que el 99% dels empleats compleixen les productivitats que es demanen als treballadors. Per aquest motiu, ha titllat les queixes dels treballadors de ‘marginals’ i ‘no rellevants’.

Crítiques de l’oposició per mala qualitat i gestió

Coincidint amb els balanç dels primers dos anys del funcionament del Bicing que ha fet Hereu, la oposició ha fet el seu particular balanç. Per al líder de CiU a Barcelona, Xavier Trias, cal rescatar el contracte del Bicing si Clear Channel no aconsegueix que es garanteixi un funcionament correcte del servei que ha titllat ‘d’improvisat i de poca qualitat’. Per la seva banda, el president d’ERC a Barcelona, Jordi Portabella, ha destacat que totes les queixes pel mal funcionament del servei són ‘conseqüència d’una mala gestió i mala planificació’. Alberto Fernández, del PP, ha denunciat que s’ha permès ‘la proliferació dels ciclistes incívics’.

Xavier Trias ha explicat que estava convençut que el servei ‘podia ser un èxit’ però ha criticat que ‘es va aplicar des de la improvisació per tenir-ho a punt abans de les eleccions municipals del 2007’. Per aquest motiu, ha denunciat que ‘l’aposta del bipartit pel Bicing ha estat poc rigorosa i mal plantejada’. Ha insistit en que ‘la responsabilitat de que aquesta fórmula d’èxit estigui mal plantejada i mal gestionada només és atribuïble a l’Ajuntament, que és qui ha d’exigir a l’empresa adjudicatària el correcte funcionament del servei’. També ha criticat els carrils bici nous, com el de la Diagonal, on ‘la convivència entre vianants i bicicletes és difícil’. Ha denunciat ‘problemes de subcontractació, de funcionament de les bicicletes, de deixadesa de manteniment, problemes informàtics que han provocat aturades del serveis, problemes amb la distribució de les bicicletes per les diverses estacions i problemes amb els ancoratges de les bicicletes’. També ha demanat que es garanteixi el servei les 24 hores del dia perquè és una clàusula de contracte per la concessió del servei.

Portabella ha lamentat el ‘mal funcionament estructural’ del Bicing i ha atribuït ‘els problemes constants que ha tingut durant aquests dos primers anys de funcionament a la mala gestió i mala planificació’. Portabella ha recordat en aquest sentit que després de les múltiples incidències i queixes reiterades dels ciutadans el govern va acceptar la petició d’ERC de fer una auditoria el resultat de la qual encara no s’ha fet public. Portabella ha reclamat que es faci pública l’auditoria que es va acordar el juny. Ha dit que ‘el bicing des del seu inici ha estat mal dimensionada i mal gestionada i el seu defecte és estructural’. Ha reclamat ‘un sistema public de lloguer de bicicletes que es coordini amb normalitat en el sistema de mobilitat de Barcelona’.

Alberto Fernández ha denunciat ‘la mala implantació de la bicicleta a Barcelona’ que ha provocat que ‘el govern vagi en una direcció i la ciutat en sentit contrari’. Ha afegit que cal introduir ‘millores urgents’ al servei i si l’empresa no pot fer-ho caldrà rescindir la concessió. Ha insistit en que els usuaris compleixin les normes perquè ‘no es pot permetre que molts ciclistes converteixin les nostres voreres en un velòdrom amb el greu perill que comporta per als peatons’. El president del PP s’ha mostrat a favor de promocionar la bicicleta però ‘de manera ordenada i convivencial’ perquè considera que fins ara s’ha fet ‘de manera negligent, improvisada i equivocada’.