Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

El Baròmetre confirma el domini de la televisió en els territoris de parla catalana amb un 87% de penetració

Els territoris de parla catalana constitueixen un mercat bàsicament televisiu, amb una penetració d’aquest mitjà d’un 87%. En segon nivell, es troba el medi exterior, un 55%, seguit de prop de les revistes i publicacions periòdiques, amb un 52% de penetració, i les ràdios amb un 51%. Amb més distància es troba la premsa, amb un 39,9%, i Internet, amb un 26,3%. Aquestes són les primeres dades que es desprenen del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, en el seu primer any de funcionament.

Redacció
Redacció 28/11/2007

Es tracta d’un estudi de mesura i anàlisi de les audiències dels mitjans de comunicació i els consums culturals en el mercat de parla catalana (Catalunya, País Valencià i Illes Balears) d’un mercat potencial de 13 milions de consumidors, representats per una mostra de més de 39.000 individus que són sotmesos a una entrevista personal en profunditat de 45 minuts de durada.

Impulsat per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC), el Baròmetre estudia els 1.500 mitjans de comunicació existents en aquest mercat, tant en català com en castellà, -premsa, revistes i publicacions periòdiques, ràdio, televisió i Internet- i els usos i consums culturals que s’hi realitzen -llibres, cinema, música, concerts, espectacles, exposicions, videojocs i telefonia mòbil-.

L’univers d’estudi és d’11,2 milions de persones de catorze anys o més, residents en aquests territoris, que estan representats per 29.544 en el cas de Catalunya (75,39%), 7.270 en el País Valencià (18,55%) i 2.372 a les Illes Balears (6,05%), que sumen una mostra total de 39.186 individus entrevistats de forma aleatòria. Pel que fa la distribució, Catalunya té una representació comarcal de 41 territoris; el País Valencià, tres províncies i set regions; les Illes Balears, tres territoris, i la Franja de Ponent, Andorra i Catalunya Nord un territori, respectivament. El grau de fiabilitat és d’un 95,5%, amb un marge d’error global del 0,5%.

Els seus impulsors, asseguren que aquesta eina presenta una gran capacitat de segmentació de les dades. Així, en aquesta mostra s’han estudiat 6.086 joves d’entre 14 i 24 anys, 6.439 individus amb formació universitària, 21.494 mestresses de casa, 8.606 individus de classe alta o 6.426 estrangers. D’altra banda, les 39.186 entrevistes realitzades permet obtenir resultats amb precisió estadística comarcal a Catalunya, per província i per regió al País Valencià, i per illa a les Illes Balears, i per tant es converteix en el primer estudi d’audiències amb aquestes característiques.

Durant la presentació d’aquest dimarts, s’ha comptat amb la presència de 250 representants del sector de la comunicació i la cultura -mitjans de comunicació, grups de comunicació, agències de mitjans, anunciants, indústries culturals i institucions- i amb la intervenció de Salvador Cardús, president de FUNDACC, de Lluís Tolosa, director tècnic del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, i de Joan Manuel Tresserras, Conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació.

Les dades que s’han presentat formen part de l’Informe Públic Gratuït del Baròmetre, que conté les dades globals agregades de l’Informe General del Baròmetre. Així mateix, FUNDACC comercialitzarà la resta de les dades recollides pel Baròmetre a través de la venda d’altres múltiples informes d’interès per als mitjans de comunicació, grups de comunicació, agències de mitjans i institucions. L’accés a les dades és lliure, de manera que no està supeditat a la prèvia presència de l’empresa en el patronat del Baròmetre ni al pagament previ de cap quota.