Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

El 30% de les incidències a Rodalies l’últim any s’han concentrat a l’àrea de Sants, el Prat, l’Hospitalet i Castellbisbal

Amb vista a evitar incidències durant l”operació tornada’ de vacances del pròxim cap de setmana, les actuacions de reparació de Rodalies de Renfe a Barcelona donaran prioritat a l’àrea geogràfica que configura les estacions de Sants, el Prat de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Castellbisbal, segons ha informat el secretari d’estat d’Infraestructures i Planificació, Victor Morlán. Entre el setembre del 2006 i juliol del 2007, el 30% de les incidències s’han registrat a les infraestructures viàries d’aquestes estacions de la vessant sud de l’estació de Sants, que despleguen 13 quilòmetres de vies, el 3% del total de la xarxa ferroviària de Rodalies.

Redacció
Redacció 28/08/2007

Les diferents diagnosis encarregades pel secretari d’estat d’Infraestructures i Planificació comencen a donar els primers resultats. Segons Víctor Morlán, el 30% de les incidències que s’han produït a la xarxa ferroviària de Rodalies de Barcelona durant l’últim any s’han acumulat en els 13 quilòmetres que formen les interconnexions de línies de les localitats de Castellbisbal, el Prat, L’Hospitalet i l’estació de Sants.

És a dir, dels 483 quilòmetres que suma la xarxa de Rodalies, un terç de les incidències s’han registrat en els 13 quilòmetres que s’acumulen en les vies de connexió d’aquestes localitats situades a la vessant sud de l’estació de Sants.

El secretari d’estat, malgrat que en aquestes localitats on es concentren la major part de les incidències és on s’està construint l’accés del TGV, no ha volgut responsabilitzar de forma explícita les obres del tren d’alta velocitat de les incidències de Rodalies. El que sí és una constatació, ha dit Morlán, és que amb aquestes línies ferroviàries afectades del Prat, L’Hospitalet i Castellbisbal fins a l’estació de Sants s’estan construint les vies del TGV. Tot i això, Morlán ha recordat que encara queda un 70% d’incidències que no es produeixen en aquesta zona.

Tanmateix, la diagnosi avançada per Víctor Morlán també diu que el 63% de les incidències estan relacionades amb les obres d’infraestructures. D’aquest 63% d’incidències, el 45% són conseqüència d’obres d’infraestructures del TGV i el 18% per problemes en el parc mòbil.

L’altre 37% de les avaries que s’han produït durant el període de setembre del 2006 fins al juliol del 2007 han estat conseqüència ‘d’incidències causades per tercers’ com incendis i actes de sabotatge, segons ha explicat Víctor Morlán.

El secretari d’estat també ha explicat que durant la pròxima setmana es podrà informar sobre les altres diagnosis encarregades i que ‘donaran més llum’ a la naturalesa dels incidents del servei de Rodalies. La setmana passada ja va avançar quina mena d’informes seran.

La compareixença del secretari d’estat d’Infraestructures ha estat la primera que celebra el Centre Coordinador de l’Operació Ferroviària Barcelona 2007, després d’haver començat formalment les seves tasques el dilluns 20 d’agost. En aquesta primera roda de premsa informativa han estat presents, també per primera vegada, Manel Nadal, secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, i Ramon Garcia Bragado, quart tinent d’alcalde i regidor coordinador de l’àrea d’Habitatge, Urbanisme i Règim Interior. Nadal i Bragado han participat en representació del Govern i de l’Ajuntament, que des de la passada setmana s’han incorporat formalment al Cecof.

Els tres representants de les institucions de l’estat, del Govern i de l’Ajuntament han coincidit en valorar aquest cap de setmana d’agost com ‘la primera part’ de l”operació tornada’ de les vacances d’estiu, que haurà de culminar el pròxim cap de setmana. Morlán ha manifestat que les tres administracions estan ‘preocupades i ocupades’ en treballar durant aquesta setmana per minimitzar al màxim les incidències durant els pròxim dies i, especialment, a partir del dilluns 3 des setembre, que serà el primer dia després de l’estiu que el servei de Rodalies de Barcelona es ‘reiniciarà’ a ple rendiment.

Morlán ha tornat a reiterar que el TGV arribarà a l’estació de Sants el pròxim 21 de desembre i que la data del 12 de setembre també serà una data important perquè hi haurà ‘la segregació’ definitiva de les vuit vies del servei de Rodalies de Barcelona, al cantó sud de l’estació de Sants. Per Morlán, aquesta segregació de vies serà també un punt decisiu per a la millora del servei de Rodalies.

En relació a la revisió i modernització de les catenàries, Morlán ha tornat a recordar que de moment 51 quilòmetres ja s’han restaurat totalment i que a finals del pròxim mes de desembre s’hauran rehabilitat uns altres 74 quilòmetres de catenària, cosa que farà que abans de final d’any s’hagin modernitzat 125 quilòmetres de catenària dels més de 483 quilòmetres de catenàries del servei de Rodalies de Barcelona.

Víctor Morlán també ha anunciat que el pròxim 6 de setembre es procedirà a la licitació d’obres de la renovació de les catenàries de la línia entre Sants i Cunit, Castellbisbal a Mollet i la de Montcada bifurcació.

En relació a la inversió en nova maquinària de trens, Morlán ha explicat que l’any 2005 hi havia en servei 155 unitats de tren en Rodalies, i avui hi ha un total de 184, de les 196 que hi haurà el desembre. El secretari d’estat ha anunciat que les pròximes setmanes fins al mes de desembre s’incorporaran les altres 12 unitats de trens que estaven previstes en el pla d’inversions.

Morlán també ha explicat que a més de les dues locomotores diesel que es van anunciar la setmana passada que estarien instal·lades a Castelldefels i Sant Andreu Comtal, també hi haurà una altra locomotora elèctrica que estarà ubicada a Castelldefels. Aquestes tres màquines de tren han de servir per arrossegar els eventuals trens que registrin incidències a la xarxa de Rodalies.

El secretari d’estat també s’ha referit al servei d’informació a l’usuari, una de les principals preocupacions tant de Morlán, com de Nadal i de García Bragado. Morlán ha explicat que actualment només un 71% de les unitats de Rodalies disposen d’un servei de megafonia a l’usuari que tinguin enllaç directe amb l’estació central. El secretari d’estat ha anunciat un nou objectiu del Cecof que serà avançar a la primera quinzena de setembre el servei de megafonia a tots els trens de dos pisos de Rodalies. La resta d’unitats haurà d’esperar fins al mes de desembre a tenir aquest servei.

Manel Nadal ha intervingut per explicar que durant la reunió d’aquest dilluns, el Govern ha demanat que aquest servei de megafonia del servei de Rodalies, a ‘mig termini’, també s’instal·li en les unitats dels trens de regionals i de llarg recorregut.

Morlán també ha informat que a partir del mes d’octubre es procedirà a canviar el taulell d’anuncis de l’estació de Sants, passeig de Gràcia i Estació de França. En l’actualitat aquests taulells d’anuncis són d’un sistema ‘passat de moda’ i es substituiran per un model digital i on s’informarà no dels horaris sinó de les freqüències de pas. Per Morlán, aquest canvi serà un salt qualitatiu, atès que els usuaris sabran quin temps falta perquè passi el seu tren per l’andana corresponent.