Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Dissabte podria recuperar-se la C2 sud de Rodalies

El secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, ha començat a decidir un calendari de normalització del servei de Rodalies que actualment afecta la línia C2 sud, entre Sant Vicenç de Calders i l’estació de Sants. La ‘millora’ en què està treballant Morlán és que la finalització de les obres de reparació de la via 1 a partir de l’estació de Bellvitge pugui permetre l’ús d’una via única que faciliti que el 57% dels usuaris d’aquest recorregut, uns 51.000 dels 90.000 de la totalitat del servei, arribin directament a l’estació de Sants, sense necessitat d’aturar-se a Gavà i fer el trasllat al servei d’autobusos alternatius que van a la plaça Espanya. Tot i això, Morlán ha explicat que el Pla Alternatiu de Transport, format per 300 unitats d’autobusos, es mantindrà com a mínim fins al 30 de novembre.

Redacció
Redacció 13/11/2007

Víctor Morlán no ha volgut concretar un calendari per a la posada en servei definitiva de la línia C-2 i de la línia C-10, que va a l’aeroport del Prat des de l’estació de Sants. Aquestes dues vies són les que estan afectades pel tancament de les vies 1 i 2 entre Bellvitge i Sants, a partir de la cadena d’esvorancs que es van produir reiteradament durant les últimes setmanes i que van obligar al tancament del servei per motius de seguretat. La data ‘més probable’ en la que s’està treballant és el 30 de novembre, però ‘cal esperar’ fins aquest dijous, quan es lliurin els informes dels tècnics de les empreses contractades, ha dit Morlán.

El lliurament d’aquests informes de les empreses són bàsics per prendre la decisió de posar en marxa o no la línia 1 el pròxim dissabte, al mateix que també és bàsic el resultat que tinguin les proves que s’han de realitzar entre aquesta nit i fins demà amb trens buits que recorreran les vies i el tram afectat durant un dia complet, per comprovar l’estat de la plataforma, de les catenàries i dels instruments de seguretat.

Mànega de jardí

Morlán també s’ha referit a les proves de drenatge per calcular la capacitat d’absorció d’aigua de les plataformes ferroviàries del trams de Bellvitge. Durant les últimes hores, s’havien pronunciat crítiques sobre aquestes feines perquè es feien amb una mànega de jardí, amb molt poca pressió d’aigua. Morlán ha explicat que les imatges dels mitjans de comunicació s’havien centrat en unes mànegues concretes i que posteriorment es van fer servir unes altres amb molta més pressió d’aigua. El secretari d’estat ha afegit que aquest dimarts les proves per calcular els drenatges s’estaven fent amb trens cisternes, que inunden les vies i que aquest dilluns no es van poder utilitzar perquè s’estaven fent feines de consolidació de la plataforma.

Canvi de plantejament

Tot i que en l’última compareixença del Cecof, el secretari d’estat va afirmar que el tram entre Bellvitge i Sants probablement no es posaria en servei només en una única via, la ‘1’, que ja es preveia com la més fàcil de reparar, en la compareixença d’aquest dimarts Morlán ha explicat aquest canvi de plantejament. El secretari d’estat ha defensat la posada en servei provisional i restrictiva d’aquesta via perquè s’estarà oferint una millora al 57% dels usuaris d’aquesta línia, que no hauran de fer transbordament a un autobús a Gavà i podran arribar directament a l’estació de Sants.

Morlán també ha assegurat que aquesta posada en marxa provisional de la C-2 sud no afectarà en cap cas a les freqüències ni al servei de la C-2 nord, entre l’estació de Sants i Granollers.

Víctor Morlán ha deixat clar que els trens que vagin directes a l’estació de Sants no s’aturaran a l’andana de Gavà, per evitar confusions entre els usuaris.

Campanya informativa

En cas de què els informes de les empreses que es lliurin aquets dijous avalin la posada en marxa del servei utilitzant la via ‘1’ com pas únic, entre el mateix dijous i el divendres, el Ministeri de Foment ha anunciat una campanya exhaustiva destinada a informar als usuaris dels canvis que a partir del dissabte patiria el servei de la C-2. Morlán també ha anunciat que es contractarà un nou reforç de personal informatiu per atendre a les demandes d’informació dels usuaris.

Pel que fa als trens de llarg recorregut i mitja distància, Víctor Morlán ha informat que aquest servei es quedaran com fins ara. Els de llarga distància amb arribada al Camp de Tarragona, on els viatgers agafaran un autobús fins l’estació de Sants, i els de mitja distància amb aturada a Sant Vicenç de Calders, per fer el transbordament a un autobús per arribar a Sants. La línia de l’aeroport del Prat també seguirà com fins ara amb autobusos entre Sants i l’aeroport.

El Pla Alternatiu de Transport es manté

L’altra element informatiu que ha volgut deixar clar el secretari d’estat ha estat que tot i que es posi en marxa de manera provisional la via 1 entre Bellvitge i Sants, els 300 autobusos que actualment integren el Pla Alternatiu de Transport es mantindran en la seva integritat.

Les feines de reparació de la via ‘2’ entre Bellvitge i l’estació de Sants són més difícils de preveure quan s’acabaran perquè, de moment, encara no es té un calendari precís sobre la seva finalització. Morlán ha dit que esperava que els pròxim dies pugui concretar aquest calendari per la via ‘2’, tot i que les previsions en les que treballa el Ministeri són d’acabar el 30 de novembre.

Les obres del TGV, aturades

El president d’Adif, Antonio González, ha confirmat que ara per ara, mentre les obres del servei de Rodalies no estiguin finalitzades, la construcció de la línia d’alta velocitat seguirà aturada en el tram de pas per l’estació de Bellvitge.

González ha explicat que les empreses contractades, Cavosa i Rodio-Terratest, estan procedint al segellament interior i exterior del túnel del TGV i un cop finalitzat aquest segellat, més la consolidació de les vies 1 i 2 del servei de Rodalies a Bellvitge, serà el moment de ‘reiniciar’ de nou la perforació del túnel del TGV.

González no ha donat resposta concreta sobre la data prevista per reiniciar aquestes obres del TGV, que estan condicionades a la finalització de les obres del servei de Rodalies, que tampoc tenen calendari definitiu i oficial per acabar-se, ha afegit el president de l’ens gestor de la xarxa de les infraestructures ferroviàries.