Aquests carrils estan especialment habilitats per ser utilitzats per automòbils, motocicletes i vehicles mixtes adaptables destinats exclusivament al transport de persones, amb una massa autoritzada que no supera els 3.500 quilos., i que estan ocupats pel nombre de persones que s’hagi fixat en la seva senyalització. En el cas dels turismes, amb un mínim de tres ocupants.
Segons el sindicat, aquesta mesura hauria de ser recolzada per una campanya d’informació que permeti facilitar l’agrupació d’usuaris del transport privat per anar o tornar de la feina i d’aquesta manera, contribuir a ‘pal•liar els efectes contraproduents que aquestes retencions estan produint per al conjunt de treballadors que es desplacen per aquestes vies per anar o tornar de la feina’. Uns usuaris, afegeix la UGT, que a banda dels treballadors que habitualment es mouen amb el transport privat, ara s’hi sumen també tots aquells que, ‘per desconfiança als sistemes alternatius proposats per Renfe’, han optat també per fer el trajecte en transport privat.
Segons dades de Renfe, el primer dia laborable en què va funcionar el transport alternatiu, un 15% dels 160.000 passatgers afectats, és a dir 24.000 persones van decidir no utilitzar-lo i utilitzar altres mitjans per arribar a la seva destinació; i el segon dia, s’hi van sumar 12.800 usuaris més. Segons el sindicat, altres fonts ‘no oficials’ apunten que aquesta pèrdua de passatgers podria arribar al ‘20% del conjunt de passatgers afectats al llarg de tota aquesta setmana’.