Dimarts, 15 de juny de 2021 - Edició 1055
La República

Consum inicia una campanya d’inspecció per l’augment de la publicitat enganyosa en la venda pisos

La campanya per a analitzar la publicitat en l’habitatge comença aquest mes des dels serveis centrals de l’Agència Catalana de Consum a Barcelona i s’analitzarà qualsevol tipus de propaganda que es faci pels canals habituals on la gent busca a l’hora de comprar-se un pis, com Internet, premsa escrita, revistes gratuïtes o fullets informatius, entre uns altres. La fase inspectora durarà uns dos mesos i, després, els inspectors passaran la informació a l’àrea de procediment, formada pel cos d’advocats de l’agència , que decidiran si s’obre expedient sancionador en funció de les infraccions detectades, el que es comunicaria a l’empresa perquè puguin presentar les seves al·legacions.

Redacció
Redacció 29/06/2007

L’Agència Catalana de Consum (ACC) inicia aquest mes una campanya inspectora específica per a detectar publicitat enganyosa en la venda d’habitatges davant el previsible augment de la “agressivitat” en les tècniques per a captar clients, segons unes declaracions del director de la ACC, Jordi Anguera. Segons va indicar Anguera, el fet que s’hagi frenat el mercat immobiliari fa témer que les promotores “utilitzaran una publicitat més agressiva per a captar clients”, una tendència que l’ACC ja ha començat a detectar i on percep un risc que segueixi incrementant-se.

L’alt preu dels pisos ha dut que els consumidors es fixin millor en el que compren, comprovin més la memòria de qualitats i augmentin les reclamacions per no coincidir allò que s’oferia amb el resultat final. Anguera ha recordat que la publicitat que es fa d’una promoció immobiliària és “vinculant” per al promotor, i tot el que apareix en ella ha d’acomplir-se després, “encara que després no estigui en el contracte que se signa”. Així, per exemple, si el fullet publicitari inclou una fotografia d’una piscina, l’edifici ha de tenir piscina, si finalment no es construís pot ser objecte d’una reclamació. També es vigilaran algunes dades que s’inclouen en la publicitat, com els minuts als quals suposadament es troba l’habitatge d’algun lloc d’interès, sobretot quan arriben a incloure’s fins a dos marcs de referència, com, per exemple, anunciant una “casa a deu minuts de Barcelona i a trenta d’una estació d’esquí”, una situació sens dubte impossible.

La propera legislació

La Generalitat prepara una nova llei de consum, que podria estar en vigor en el mes de setembre de l’any 2008 i que pretén “simplificar” i “actualitzar” el marc normatiu a les necessitats actuals, en substitució de la de l’any 1990 . La nova normativa, que encara es troba en fase de debat intern, pretén fomentar l’arbitratge entre empreses i consumidors, per al que és necessària l’adhesió de la majoria de les empreses catalanes. A més, la Generalitat estudia si es tipifiquen o no noves infraccions en matèria de consum o si s’actualitzen la quantia de les sancions que ja existeixen. L’Agència Catalana de Consum va tramitar un total de 7.338 reclamacions durant l’any 2006, un 7,6% més que l’any anterior, i va aplicar sancions en un total de 954 expedients per un import total de 2.674.751 euros. Com és habitual, telefonia fixa i mòbil i Internet van ser els àmbits en els quals més reclamacions es van produir, encara que, segons preveges Anguera , aquest tipus de reclamacions anirà baixant en els pròxims anys perquè les companyies estan prenent consciència del “cost de perdre un client” ara que és més senzill donar-se de baixa del servei, el que facilita la mobilitat