Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

Comencen els treballs de perforació del túnel de la L9 del metro entre el Prat i la Zona Franca

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) ha iniciat a mitjans d’aquest mes de novembre els treballs de construcció del tram del túnel de la L9 del metro que ha de connectar el Parc de Negocis Mas Blau del Prat de Llobregat i el nucli urbà d’aquest municipi amb Mercabarna i Parc Logístic de la Zona Franca de Barcelona. La tuneladora, que en els últims quinze dies ha perforat 53 metres, recorrerà aquest tram de 8,5 quilòmetres fins connectar amb el túnel que es va enllestir el passat mes d’abril i que uneix les estacions de la Fira II a la Gran de l’Hospitalet de Llobregat i el Parc Logístic.

Redacció
Redacció 05/12/2007

El darrer tram del túnel fins a l’Aeroport del Prat s’iniciarà el mes de març vinent amb una segona tuneladora. Es preveu que els treballs de perforació s’allarguin fins al 2010, mentre que la posada en servei de la línia, tot i que el Govern rebutja fixar cap data, podria situar-se en l’horitzó del 2012.

El secretari per a la Mobilitat del Govern, Manel Nadal, ha destacat la bona marxa de les obres d’aquesta segona fase de la L9 del metro. Un metro que, a diferència del que es va marcar en el projecte inicial, tindrà una parada a l’estació Intermodal del Prat de Llobregat, per on hi passen també els trens de Renfe i més endavant també els trens del TGV i de la futura L1 del metro, ha destacat.

D’aquesta manera, aquest tram de la línia entre Mas Blau i el Parc Logístic tindrà set noves estacions, cinc de les quals donaran servei al nucli urbà del Prat de Llobregat amb parada al barri de Sant Cosme, a la Plaça Catalunya, a l’estació Intermodal, al futur barri de l’Eixample Nord i a l’Avinguda Verge de Montserrat. En aquest tram, el túnel evitarà en tot moment el pas per sota dels edificis, creuant el centre del municipi per sota dels carrers.

Un cop surti del nucli urbà, el túnel creuarà per sota el riu Llobregat per dirigir-se cap a l’estació de Mercabarna, de manera que aquesta important àrea industrial i comercial passarà a estar connectada de manera directe amb el transport públic, tant en direcció Barcelona com direcció l’Aeroport del Prat. I des d’aquest punt, el túnel connectarà amb el ja construït del Parc Logístic.

La tuneladora que treballa en aquest tram està dissenyada per adaptar-se al subsòl característic del delta del Llobregat, per aquest motiu té un diàmetre inferior al de les altres tuneladores que s’han utilitzat en la L9. En aquest cas es construeix un únic túnel, per on passaran les dues vies del metro, que s’està construint més a prop de la superfície fet que permetrà construir les estacions a cel obert. Segons ha explicat Nadal, actualment la tuneladora està avançant a uns 5 metres al dia de manera que permet als tècnics revisar l’evolució de l’obra i controlar els moviments de terres del subsòl de cara a evitar ‘sorpreses’ quan la tuneladora arribi al nucli urbà del Prat.

Pel que fa al darrer tram del túnel fins a l’Aeroport del Prat, Nadal ha avançat que aquest es començarà a construir amb una segona tuneladora a partir del mes de març també des del punt de Mas Blau. En aquest cas, el tram també ha estat modificat respecte el projecte inicial i deixarà de passar per sota les pistes dels avions per envoltar l’Aeroport. D’aquesta manera, ha afegit el secretari, la línia tindrà en aquest punt tres noves estacions i no dues com s’havia previst. La primera estarà a la zona de les terminals actuals, la segona donarà servei a la futura ciutat aeroportuària i la tercera i última estarà a la Terminal Sud.

El projecte en el seu conjunt té un cost de 700 milions d’euros. En el tram de 8,5 quilòmetres que ja s’ha iniciat entre Mas Blau i el Parc Logístic compta amb un pressupost de 390 milions d’euros; mentre que el túnel fins a l’aeroport de 4,3 quilòmetres té un pressupost de 310 milions d’euros.