Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Comença la construcció del carril VAO per accedir a Barcelona des del Vallès

|

- Publicitat -

El projecte consisteix en la construcció de dos carrils segregats enmig de l’autopista C-58 i en l’enllaç amb la C-33, en el tram comprès entre Ripollet i l’avinguda Meridiana de Barcelona. Tots dos carrils seran d’ús exclusiu per autobusos i vehicles d’alta ocupació (VAO), i a més, seran reversibles, de manera que sempre tinguin el mateix sentit de circulació segons les necessitats de mobilitat. Els vehicles que circulin per aquest carril hauran de tenir una ocupació mínima de tres persones, un requisit que es supervisarà mitjançant controls policials.

Es preveu que el gruix de les obres s’iniciï a partir de l’abril del 2009 i que s’allarguin tres anys, fins al 2011. De moment, s’han començat a executar les actuacions prèvies, consistents en expropiacions, estudis topogràfics, la senyalització inicial i els treballs per desplaçar els serveis afectats, com l’electricitat o l’aigua.

Publicitat

L’objectiu d’aquest carril és el de millorar la mobilitat entre el Vallès Occidental i el Barcelonès. Cal considerar que aquest tram de la C-58 registra la intensitat mitja diària de trànsit més alta de tot Catalunya, superior als 150.000 vehicles diaris.

El carril tindrà una longitud de 6,82 quilòmetres. Gairebé tot el seu recorregut es construirà a nivell de l’actual C-58, aprofitant el centre de la calçada, amb una amplada de 3,5 metres cadascun dels dos carrils, i vorals d’un metre i mig. Per tal de poder encabir aquest carril a l’actual mitjana, de 4 metres d’amplada, s’eixamplarà l’autopista lateralment.

Com a singularitats de l’obra, destaquen dues pèrgoles i un viaducte. A l’alçada de Montcada i Reixac (Vallès Occidental) es formarà una ‘pèrgola-trident’ a partir d’una estructura elevada a la qual es podrà accedir en direcció Barcelona des de la mateixa autopista i des de l’exterior a Ripollet (Vallès Occidental).

El viaducte s’ubicarà entre Montcada i Ciutat Meridiana. Com que no es pot eixamplar l’espai lateral, el viaducte se situarà en unes vies elevades sobre l’autopista. Això es podrà fer sense tallar el trànsit, ja que enlloc d’actuar sobre les calçades s’utilitzarà un procediment basat en ‘pont llençat’. El viaducte tindrà uns 500 metres de longitud, i en direcció Barcelona també finalitzarà sobre una estructura en pèrgola per superar la C-33, C-17 i la línia de tren Barcelona-Vic.

Totes aquestes actuacions, algunes més complicades tècnicament que altres, comportarà ‘unes certes afectacions en el trànsit’, generalment en l’estret dels carrils de circulació. En bona part dels trams on s’executaran les obres, els carrils reduiran l’amplada actual de tres metres i mig a tres metres. El director de l’empresa pública Tabasa, Albert Vilalta, ha matisat que tot i així aquesta amplada continuarà sent ‘idònia’ per la circulació, ja que en aquests trams no es pot circular a més de 80 quilòmetres per hora. Un cop finalitzades les obres, els carrils recuperaran la seva amplada habitual.

Tant Vilalta com el conseller de Política Territorial, Manel Nadal, han explicat que ocasionalment hi haurà afectacions majors, però sempre intentant minimitzar l’impacte sobre el trànsit, sense que calgui fer talls i mantenint oberts els sis carrils de circulació existents. Per això, es procurarà no treballar en més de dos àmbits alhora, i algunes actuacions es faran de nit o en caps de setmana.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut