Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

CiU i ERC consideren ‘positiu’ que hi hagi canvis en l’assignació de la T-Sud

El portaveu d’ERC al Congrés dels Diputats, Joan Ridao, i el portaveu de CiU a la Comissió de Foment, Pere Macias, han coincidit a qualificar aquest dimarts de ‘positiva’ la revisió de l’assignació de la Terminal Sud de l’Aeroport de Barcelona anunciada dilluns des de Londres per la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. No obstant, tots dos han assenyalat que el nou repartiment, que inclourà també les companyies de l’aliança d’Air Europa, Sky Team, ha de servir per impulsar la condició del Prat com a punt de connexions intercontinentals, i han reclamat que Zapatero compleixi el compromís perquè la Generalitat entri a la gestió de l’aeroport un cop construïda la nova terminal.

Els canvis en l’assignació es deuen a l’anunciada reducció de flota de Spanair i al procés de fusió entre Vueling i Clickair, que suposarà una reducció dels espais que corresponien a les dues companyies.

Redacció
Redacció 11/11/2008

Ridao i Macias han fet aquestes manifestacions després que ahir Magdalena Álvarez va anunciar des de la fira de turisme World Travel Market de Londres que en els dos pròxims mesos el Consell d’Administració d’AENA es reunirà de nou per revisar el repartiment de la nova T-Sud que havia fet fins ara, en què la nova infraestructura quedava només mans d’Iberia, Spanair i els seus aliats de OneWorld i Star Alliance. Segons va apuntar, el nou repartiment podria atendre les peticions d’Air Europa i els socis de la seva aliança, Sky Team, on també hi ha Alitalia i Delta Airlines.

Tot plegat, segons la ministra, respon als canvis en les estratègies de les companyies aèries després que Spanair hagi anunciat una retallada de la flota i Vueling i Clickair es trobin en procés de fusió. De fet, el repartiment anterior havia causat malestar a Catalunya perquè el grup d’Air Europa, Sky Team, que havia quedat exclòs de la T-Sud, apostava per fer del Prat un hub de connexions internacionals, mentre que Iberia hi volia situar la flota de Clickair, la seva companyia de baix cost.

Macias ha apuntat que el fet que la tercera gran aliança de companyies aèries s’ubiqui a la T-Sud és ‘una bona notícia’ tot i que també ha recordat que segons el parer de la seva formació ‘aquestes decisions no s’haurien de prendre des d’AENA, sinó des de Catalunya’. Segons Macias, en la situació actual ‘cal poder actuar en rapidesa davant els canvis en el mercat aeri’ i per aquest motiu és necessari que ‘tan aviat com sigui possible s’afronti l’entrada de l’administració catalana a la gestió del Prat’.

Macias també ha expressat la ‘preocupació’ de la Federació pels ‘descensos importants’ del nombre de passatgers que ha patit l’Aeroport de Barcelona. La situació econòmica, ha apuntat, està afectant el Prat i per tant cal una ‘estratègia pròpia’ que ‘no estigui subordinada a Barajas, com actualment fa AENA’.

El secretari general d’ERC, Joan Ridao, també ha considerat positiva la revisió de l’assignació dels espais de la terminal sud anunciada ahir per la Ministra de Foment, sempre que serveix per evitar que ‘els canvis de propietat de les companyies aèries i la conjuntura econòmica posin en risc la competitivitat de l’aeroport del Prat, i la qualitat de la gestió aeroportuària’.

Ridao ha recordat que ‘des d’ERC hem fet un seguiment permanent de l’assignació dels espais de la terminal Sud a les aliances, procurant que mantinguin la competència entre companyies i que s’afavoreixin les interconnexions i els vols intercontinentals’.

De fet, ERC considera que Iberia ha incomplert els compromisos adquirits pel seu grup amb l’Aeroport de Barcelona, i per aquest motiu ha reclamat al govern espanyol que desplegui les actuacions oportunes per tal que es faci efectiva la reversió de l’assignació d’espais a l’aliança One World. Es tracta, segons Ridao, d’evitar que Iberia continuï condicionant la vocació intercontinental de l’Aeroport.