Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Catalunya celebrarà el pròxim mes d’abril la Setmana de la Cultura Catalana a Itàlia

El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha explicat aquest dilluns que l’any 2008 serà el de Catalunya a Itàlia, tal com el 2007 ho ha estat a Alemanya, i que una de les novetats d’aquesta edició serà la celebració d’una Setmana de la Cultura Catalana en aquell país, probablement a Roma i en el mes d’abril, per coincidir amb la festivitat de Sant Jordi. La idea és que els turistes italians coneguin els atractius de Catalunya, més enllà de la costa i la ciutat de Barcelona, que és on tradicionalment estan presents. Huguet ha fet aquestes declaracions en la presentació dels objectius que tindrà la nova Agència Catalana de Turisme, que dimecres serà votada al Parlament i que podria posar-se en marxa abans de mig any. Aquesta agència, a diferència de la promoció turística que s’ha fet fins ara, apostarà per un model de promoció amb més participació del sector privat, que serà corresponsable de les accions i les cofinançarà.

Redacció
Redacció 27/11/2007

Fins a tal punt és important aquesta nou sistema de participació de les empreses que la participació en el Consell de Direcció de l’entitat estarà condicionada a la realització d’una aportació econòmica a l’Agència. Hi poden formar part tant empreses directament relacionades amb el sector turístic com altres que no ho estan però que se’n beneficien, com ara companyies d’infraestructures, transports o begudes.

L’Any d’Itàlia s’ha posat en marxa pel ‘bon’ precedent de l’Any d’Alemanya, ja que segons Huguet el turisme d’aquest país a Catalunya s’ha vist incrementat. Malgrat que de moment no es compta amb les dades globals de l’impacte d’aquesta iniciativa, després d’aquest estiu el turisme alemany havia crescut un 2,2%. Les accions promocionals es dirigiran tant a professionals del sector turístic com al client final. En el primer cas, es realitzaran jornades de formació i informació als agents de viatges italians, s’organitzaran viatges de familiarització per a grups de turoperadors, es faran presentacions específiques dels productes culturals i de negocis i s’assistirà a fires, tant a la BIT de Milà com a Nàpols.

Les accions per als clients finals inclouran campanyes de publicitat, com es va fer a Alemanya, jornades a centres comercials i esdeveniments com la ja esmentada Setmana de la Cultura Catalana. Un dels punts forts de la promoció durant l’Any d’Itàlia serà la gastronomia catalana, que podria estar present al Fòrum Gastronòmic de Venècia 2008.

Fins al mes de setembre del 2007, Catalunya ha rebut un milió de turistes italians, que han realitzat sis milions de pernoctacions. El turisme italià ha generat el 8% dels turistes i el 7,5% de les pernoctacions totals del mercat estranger a Catalunya. El turista italià és dels que més gasta durant les vacances. Principalment s’allotgen en hotels, bàsicament establiments de tres o quatre estrelles. Són consumidors habituals de productes turístics complementaris, molt més que els turistes procedents del nord d’Europa. Una de les característiques dels turistes italians és que donen més importància al turisme cultural i la diversificació de productes en destinacions madures, que disposen d’alternatives més especialitzades com balnearis, turisme actiu, golf, turisme rural i gastronòmic, entre d’altres.

L’Agència Catalana de Turisme, unió del sector públic i el privat

La principal característica de la nova Agència Catalana de Turisme és que hi participaran tant el sector públic com el privat en un intent de cofinançar la promoció turística i corresponsabilitzar-se d’aquesta. Les funcions de l’Agència, que substituirà el Consorci de Turisme de Catalunya, són planificar, executar, coordinar i impulsar les accions de promoció de l’activitat turística de Catalunya; fomentar les relacions entre administracions; i gestionar i explotar establiments i altres recursos, productes i serveis turístics que li siguin encomanats o adscrits, i participar en els que siguin de titularitat d’altres ens públics o privats.

Per al 2008 l’Agència ja té encomanades diverses actuacions, moltes similars a les que ja es tenien previstes abans de la seva creació, malgrat que d’altres variaran. Per exemple, es deixarà d’anar a 17 fires a les que s’havia assistit tradicionalment però s’incorporen vuit noves fires a les que mai Catalunya havia participat. Entre els objectius de l’entitat està no només potencia le turisme de sol i platja, el cultural i el gastronòmic, sinó també el de negocis i el turisme accessible. En aquest sentit, destaquen les eines de suport a la comercialització a les empreses mitjançant accions de gran format com és la segona edició del Buy Catalunya, que posa en contacte empreses catalanes amb compradors internacionals.

Entre les accions de promoció que ja s’han organitzat pel 2008 es troben la posada en marxa del Camí de Sant Jaume; la creació de la ruta prepirinenca, que podria portar per nom ‘Senyors de la muntanya’; i la ruta dels castells de frontera, que aniria dels Pallars al Baix Penedès.