Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

Cada català es gastarà 768 euros de mitjana durant les festes de Nadal i Reis

|

- Publicitat -

El creixement de la facturació com a conseqüència de l’increment del consum a l’entorn del 4,7% té la seva explicació en l’evolució que està seguint per a Catalunya l’Índex de Vendes al Detall, en la seva variació acumulada en el que portem d’any.

D’altra banda el consum comercialitzable que es concentra en la campanya de Nadal, representa aproximadament un 12% del total de la despesa del catalans al llarg d’un any, i en ell hi destaquen sectors com el de les joguines, que en aquest període concentra un 70% de la xifra de negoci anual.

Publicitat

En la distribució de la despesa per grups, tant en termes totals com per habitant, destaca que un 25% correspon als productes alimentaris i begudes i un 9% als articles de vestit i calçat. També destaca el 18% de la despesa que suposen els productes de regal vinculats a joguines, esports i productes de lleure cultural i el 23% que representa la despesa en viatges, hotels i restaurants i celebracions del Nadal fora de la llar de residència.

Des del punt de vista dels comerciants, es preveu una campanya semblant a la de l’any 2006, però amb una valoració diferent en funció del sector d’activitat. En aquest sentit, en el conjunt del Centres Comercials Oberts de Catalunya, un 80% dels comerciants enquestats declaren que la Campanya de Nadal serà com la de l’any 2006 o millor, mentre un 20% considera que serà pitjor.

Per sectors, destaca el bon clima comercial en relació amb les expectatives de la campanya de Nadal als establiments de venda d’articles de lleure i cultura, així com en els d’equipament personal. En canvi, pel que fa al sector d’equipament de la llar la campanya de Nadal s’espera que resulti menys favorable.

Els comerciants, tant de forma col·lectiva com individual, realitzen en aquestes dates un destacable esforç per oferir un millor servei al consumidor. A banda de les ampliacions d’horaris comercials, els serveis de repartiment a domicili, l’increment de facilitats de pagament o l’empaquetatge dels regals, entre d’altres, enguany es consolida la línia d’accions destinades a promocionar l’oferta comercial en cada un dels centres comercials oberts analitzats.

Un 53% declara que participarà en les accions de promoció col·lectiva que es fan en la seva zona o municipi per part de l’Associació de Comerciants representativa, mentre que un altre 36,4% afegiran actuacions de promoció de caire individual, vinculades al seu establiment o sector d’activitat.

Pel que fa referència als festius declarats de caràcter comercial, els comerciants dels centres comercials a cel obert, obriran majoritàriament el diumenge 23 desembre amb un percentatge que supera el 63% dels enquestats, aspecte que cal considerar com a molt alt tenint en compte que el comerç de quotidià alimentari que també forma part de la mostra no acostuma per la tipologia de producte a obrir en aquests festius. En el sector de l’equipament de la persona aquest percentatge d’obertura del festiu 23 de desembre supera el 81%. Un 26% dels establiments enquestats tenen previst obrir els quatre festius autoritzats d’aquest proper més de desembre.

Per altra banda, d’acord amb les dades del tercer trimestre de 2007 de l’enquesta de població activa (EPA), el nombre d’ocupats en el sector del comerç al detall a Catalunya ha crescut un 11,57% en relació al mateix trimestre de l’any anterior. Aquest increment ha estat superior al creixement de l’ocupació en el mateix període en el conjunt de l’economia catalana, que ha estat del 2,38%.

En aquest sentit, el nombre de treballadors assalariats ha crescut un 10,5%, el que suposa que pràcticament tres de cada quatre treballadors del sector són assalariats. Contràriament, el treball autònom, tant característic del sector comercial català, ha crescut un 14,52%, situant-se així com la modalitat del 26% dels llocs de treball del sector.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut