Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

Brussel·les esbronca Foment pel retard de la connexió del TGV amb França

|

- Publicitat -

Davignon ha qualificat de ‘molt lamentable’ que els governs no hagin reconegut el retard abans, ‘que probablement hauria permès adoptar mesures complementàries’ a la Comissió. El coordinador denuncia que ‘s’ha comprovat que l’existència d’una comissió governamental amb competències limitades estricta únicament al tram transfronterer, no ha servit per evitar aquesta situació’ i valora la seva utilitat com a ‘escassa o fins i tot nul·la’. Davignon recorda que la interconnexió havia de ser ‘molt prometedora’ per al ‘ transport de mercaderies de llarga distància gràcies al dinamisme de Catalunya i, en particular, del port de Barcelona’. Però es queixa que ‘aquest eix ferroviari no podrà respondre d’immediat a l’augment de la demanda potencial de transport ferroviari i probablement es mantingui limitat fins el 2013’.

El coordinador de la interconnexió ferroviària entre els estats espanyol i francès cita la connexió de Figueres com a ‘punt més crític’ del projecte. ‘Sembla poc probable que les connexions directes des de França puguin anar més enllà de Figueres, i els trens procedents d’Espanya hauran de limitar-se a Perpinyà, per la incompatibilitat entre el sistema d’alimentació de l’actual línia i els combois’, constata el seu informe. Per tant, ‘gestionar els retard registrats al sud de Figueres’ és la ‘prioritat immediata’, defensa.

Publicitat

Davignon proposa que ‘com a solució transitòria’ s’estudiï ‘ la possibilitat d’una prolongació fins a Barcelona Sants equipant la línia històrica d’un tercer carril’. El responsable comunitari pensa que ‘això podria permetre preveure a finals de 2010 o de 2011, serveis directes des de Barcelona fins a Montpeller, Marsella, Lió o fins i tot París, sense ruptura de carga a Perpinyà’. ‘Els retards registrats a la sortida de Barcelona i entre Girona i Figueres perjudiquen considerablement el rendiment d’aquest eix principal de la xarxa transeuropea de transport, sembla difícil que es pugui disposar de servei, fins i tot mínim, en el túnel abans de finals de 2010 o principis de 2011’, critica el coordinador.

Davignon (1932, Budapest, Hongria) va ser vicepresident de la Comissió Europea de 1981 a 1985. Abans, entre 1974 i 1977, va presidir l’Agència internacional de l’energia i, posteriorment, a partir de 1991, l’Associació per a la unió monetària d’Europa. Vicepresident de les empreses Accor, Arbed, Tractebel i Fortis Belique i membre del consell d’administració de Fiat, Suez, Basf i Solvay, entre d’altres, l’any 2004 el rei Albert II li va atorgar el títol honorífic de ministre d’estat belga. La Comissió Europea el va nomenar coordinador de la línea transeuropea d’alta velocitat del sud-oest d’Europa l’abril del 2005.

En un informe anterior, fet públic el 10 de setembre del 2007, Davignon ja va renyar el ministeri espanyol de Foment pel retard en les obres de connexió del TGV amb la frontera francesa. Davignon es va mostrar ‘preocupat per les repercussions’ que l’incompliment dels terminis per posar en servei la línea ferroviària d’alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà tindrà per a ‘altres trams’ d’aquest eix transeuropeu mediterrani que la UE considera ‘prioritari’. Davignon va reclamar al govern espanyol que prengui ‘mesures per corregir’ el retard en coordinació amb totes les parts implicades.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut