‘Tots els anuncis de publicitat i de telecompra, tot i que s’anomenin espots de telepromoció, publireportatges o de qualsevol altra manera, s’han de comptabilitzar dins del límit de dotze minuts per hora de programació’, ha advertit aquest dimarts la comissaria europea de Societat de la Informació i Mitjans, Viviane Reding. ‘Fer qualsevol altra interpretació és negar el respecte als telespectadors i els ciutadans’, ha denunciat la comissaria.
Aquest és el segon i últim avís que la Comissió Europea envia a l’estat espanyol per incomplir una normativa que vol protegir el públic de l’excés d’interrupcions publicitàries i promoure un model europeu de televisió de qualitat, ha explicat l’executiu comunitari en un comunicat. Brussel·les va demanar explicacions per primer cop a les autoritats espanyoles l’11 de juliol del 2007. I aquestes van respondre el 31 d’octubre del 2007, però interpretant de forma diferent la directiva. La Comissió defensa que en la quota màxima dels dotze minuts de publicitat cal incloure també els publireportatges, els microespais publicitaris i les telepromocions que s’emeten en els programes, i no durant les pauses publicitàries, així com els espais de telecompra.
‘Faig una crida a les televisions espanyoles a reaccionar de forma urgent per complir la directiva de ‘Televisió sense fronteres’, sinó recorrerem als tribunals’, ha alertat Reding. El control de la publicitat emesa per les televisions de l’estat espanyol es va realitzar en dos períodes, de l’1 de maig al 30 de juny del 2005 i, posteriorment, una setmana cada mes entre el juliol del 2005 i el juliol del 2006. La llei estatal fixa un límit d’anuncis publicitaris cinc minuts superior a la normativa comunitària, de disset minuts per hora de programació emesa.