Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

Bolívia aprova una llei d’educació que estableix com a llengua vehicular aquella que predomini a cada zona

|

- Publicitat -

El govern de Bolívia, presidit per Evo Morales, va aprovar a final de l’any passat la nova llei d’educació, denominada Avelino Siñani-Elizardo Pérez, que estableix que ‘la llengua predominant serà la que s’usarà a les aules’. Així, a les poblacions on la ‘llengua originària’ s’hi parli de manera predominant, l’educació s’hi farà en aquella llengua, en comptes de fer-se en castellà, com fins ara. Contràriament, si el castellà és predominant, continuarà sent la llengua vehicular. A les comunitats on se n’hi parlin més de dues, els consells comunitaris definiran quina s’utilitzarà preferentment a l’escola.

Ara per ara, a Bolívia s’hi parla castellà, quítxua, aimara, guaraní i més de trenta llengües indígenes més, tot i que compten amb molt pocs parlants. Estadístiques oficials apunten que un 87,4% de la població entén i parla el castellà; un 34,4%, pot entendre i parlar el quítxua, i un 23,5%, l’aimara. En les regions on aquestes llengües minoritzades siguin predominants, la nova llei els permetrà ara ser també llengua predominant a l’escola.

Publicitat

La llei -que estableix l’obligatorietat de l’ensenyament fins al batxillerat i no només fins a primària, com fins ara- també té cura de les llengües en perill d’extinció, afirmant que ‘s’implementen polítiques lingüístiques de recuperació i desenvolupament amb participació directa dels parlants d’aquestes llengües, motiu pel qual es dissenyaran estratègies pedagògiques i lingüístiques específiques per a cada regió o comunitat’.

Quant a l’ensenyament d’idiomes estrangers, estableix que s’ensenyaran ‘des dels primers nivells d’escolaritat de manera gradual’, per bé que no especifica quin o quins seran aquests idiomes.

Conscientment, la llei s’anomena Avelino Siñani-Elizardo Pérez en honor als dos mestres pioners en l’educació per a indígenes a principi del segle XX, que van assajar un tipus d’educació intercultural que promovia el coneixement i els drets dels pobles indígenes des d’una perspectiva alliberadora.

Educació ‘alliberadora’
Morales va afirmar que la llei pretén ‘descolonitzar’ Bolívia, fomentant el ‘patriotisme’ a les aules perquè siguin els alumnes els que defensin ‘els interessos nacionals de les imposicions estrangeres’. De fet, el nou text deroga la coneguda com a Llei 1565 de Reforma Educativa, imposada precisament pel Banc Mundial l’any 1994. ‘La nova llei ha estat construïda pels bolivians i no pas per consultors del Banc Mundial o del Fons Monetari Internacional, com passava fa uns anys. L’educació boliviana ja no serà alineada, sotmesa i subordinada, sinó que serà revolucionària i alliberadora’, va reblar Morales.

Tot i haver-se elaborat de manera participativa, implicant-hi tant educadors com famílies, experts i autoritats, perquè fos el més consensuada possible, compta amb l’oposició frontal de l’església catòlica i de les escoles confessionals, perquè proposa una formació laica i no-confessional, per bé que garanteix ‘la llibertat de consciència i de fe, i de l’ensenyament de la religió.’

La llei compta de 92 articles i 12 disposicions transitòries. Com a eixos estratègics, hi destaca l’educació productiva, l’equitat de gènere, l’enfortiment de la qualitat educativa i la qualitat de l’ensenyament.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut