Dijous, 5 d'agost de 2021 - Edició 1106
La República

Barcelona aguanta la pressió d’altres ciutats i es manté com a líder a Europa en qualitat de vida per executius

Barcelona està percebuda com a la millor ciutat europea en qualitat de vida per als executius empresarials, segons la nova edició de l’estudi ‘European Cities Monitor 2007’ elaborat per la immobiliària nord-americana Cushman & Wakefield, que aquest dimarts ha presentat el resultat de l’estudi a diferents ciutats europees. Amb el resultat d’aquest paràmetre, la capital catalana aguanta la pressió d’altres ciutats i repeteix el lideratge en percepció de qualitat de vida.

Redacció
Redacció 10/10/2007

 Barcelona també repeteix en la lligueta de la ‘Champions’ de les ciutats més atractives per ubicar un negoci internacional ocupant el quart lloc, només per darrera de Londres, París i Frankfurt. Entre els aspectes que Barcelona ‘necessita millorar’ es mantenen, com en altres edicions de l’estudi, el dèficit en infraestructures de telecomunicacions, els idiomes i la qualificació de les plantilles.

Tot i que el debat d’aquest últim any ha estat marcat per les crítiques dels sectors empresarials i professionals a la manca de connexions internacionals i la manca de bons accessos als mercats des de Barcelona, aquest dèficit no és percebut de la mateixa manera per part dels executius de 500 primeres empreses internacionals de nou països europeus que han estat entrevistats per fer aquest estudi. En aquest sentit, Barcelona ha passat d’ocupar el desè lloc en percepció de bones connexions internacionals al vuitè lloc, segons l’estudi de Cushman & Wakefield.

Les millors ciutats europees per ubicar un negoci internacional són Londres, que obté la màxima valoració amb 0,92, seguida de París, amb 0,57 i Frankfurt amb el 0,32. Barcelona ha obtingut amb quarta posició una anotació de 0,25, igual que Amsterdam i Brussel·les, que pressionen a la capital catalana.

El soci director a Barcelona de la consultora immobiliària, Cushman & Wakefield, Oriol Barrachina, ha explicat que de lluny Barcelona és una ciutat que no s’ha de preocupar per la possible pressió d’altres ciutats europees emergents, com les capitals dels antics països de l’Europa de l’Est, perquè els enquestats constaten que Barcelona, conjuntament amb Londres, París, Frankfurt, Amsterdam i Brussel·les juguen amb un altre lliga de futbol superior com seria en l’àmbit futbolístic la ‘Champions’.

De les deu primeres ciutats europees, Barcelona és l’única que recull un reconeixement creixent per part dels empresaris des del 1990, primer any que es va elaborar aquesta estudi. Així, mentre que Barcelona era reconeguda com a plaça de negoci pel 64% dels empresaris consultats, aquest any 2007 aquest reconeixement ha arribat al 68% dels directius consultats. Per contra, la resta de les primeres deu ciutats de negocis han perdut reconeixement, com, per exemple, el cas de Londres que ha passat del 94% que va recollir el 1990 fins el 86% que ha registrat aquest any.

Els factors que ajuden a determinar el grau d’atracció d’una ciutat com centre de negocis són en primer lloc la qualificació de les plantilles, que és valorada pel 62% dels consultats, el fàcil accés als mercats internacionals, que és destacat pel 58% dels directius, la qualitat de les telecomunicacions, el 55% i les connexions de transport, que tenen en compte el 52% dels enquestats.

Per contra, els factors que també es tenen en compte, però que són menys prioritaris són el cost laboral de les plantilles, tingut en compte pel 36% dels consultats, el domini de llengües, el 29%, el marc polític i fiscal, el 27% i la relació qualitat preu i la disponibilitats d’oficines, pel 26%. L’últim factor que tenen en compte els directius consultats és la contaminació de la ciutat, que suma el 16% de les respostes.

Factors a millorar

Entre els aspectes que Barcelona ha de millorar està la qualificació de les plantilles, la contaminació, les telecomunicacions, el coneixement d’idiomes i l’accés als mercats internacionals. Els empresaris enquestats coincideixen majoritàriament en afirmar que el creixement del mercat xinès serà el factor amb l’impacte més important en l’àmbit dels negocis internacionals durant la pròxima dècada.

Una dada curiosa és la percepció que tenen els empresaris europeus sobre les interconnexions internacionals que ofereix Barcelona. Mentre que Catalunya ha viscut un debat intens sobre la manca d’aquestes interconnexions, els empresaris europeus tenen una percepció positiva del nivell d’interconnexions que ofereix la capital catalana.

Si bé la percepció de connexions internacionals és positiva, el reconeixement d’accés als mercats internacionals, entès com la capacitat de disposar a la ciutat de proveïdors i clients de presència internacional, ha fet perdre posicions a Barcelona que ha deixat d’estar entre les primeres deu ciutats, passant del vuitè lloc el 2006 al lloc número onzè aquest any.