Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

Avui és el dia del llançament oficial de la Línia d’Alta Velocitat Perpinyà-Figueres

Un tram d’una línia acabada sense trens. Així es podria resumir el que ha succeït a la Catalunya Nord. Avui 17 febrer de 2009 és el llançament oficial de la Línia d’Alta Velocitat Perpinyà-Figueres, que de llarg fa uns 44 quilòmetres, arran d’unes obres que es van iniciar el 15 de novembre de 2004. Però el fet que ADIF no hagi acomplert, fa que aquesta línia perdi interès, ja que és lògic que, passant per Figueres, aquesta línia uneixi Perpinyà amb Barcelona. Ara per ara, doncs, la línia d’Alta Velocitat al sector de Perpinyà funciona sense trens.

Redacció
Redacció 17/02/2009

Segons informa el digital La Clau, en efecte, el lliurament dels treballs per part del consorci TP Ferro és una paradoxa ja que aquest tram internacional, sense continuïtat al Sud a falta de línia Figueres-Barcelona, atenua l’interès de la línia: els dos túnels costosos que han de ser construïts a Barcelona i Girona no han arrencat verdaderament i el nou tram és incompatible amb la xarxa tradicional espanyola, amb una mític ample de rails històricament desfasat.

D’ara endavant el TGV Perpinyà-Figueres s’anuncia sobretot com un abisme per a TP Ferro, que ha invertit 410 milions d’euros de préstecs i 110 milions de fons propis afegits a 590 milions de subvencions, la indemnització dels quals hauria de ser precisada a final del mes de març per la Comissió Europea.

Per a un futur proper el gestor de la xarxa ferroviària espanyola AIDIF suggereix una solució provisional, engegada molt recentment amb la posada a les normes europees de la línia tradicional Figueres-Girona, a través de la instal·lació d’un tercer rail, que permetrà la circulació de trens de tipus Talgo el 2010, en línia recta entre Perpinyà i Barcelona.