Segons informa el digital La Clau, en efecte, el lliurament dels treballs per part del consorci TP Ferro és una paradoxa ja que aquest tram internacional, sense continuïtat al Sud a falta de línia Figueres-Barcelona, atenua l’interès de la línia: els dos túnels costosos que han de ser construïts a Barcelona i Girona no han arrencat verdaderament i el nou tram és incompatible amb la xarxa tradicional espanyola, amb una mític ample de rails històricament desfasat.
D’ara endavant el TGV Perpinyà-Figueres s’anuncia sobretot com un abisme per a TP Ferro, que ha invertit 410 milions d’euros de préstecs i 110 milions de fons propis afegits a 590 milions de subvencions, la indemnització dels quals hauria de ser precisada a final del mes de març per la Comissió Europea.
Per a un futur proper el gestor de la xarxa ferroviària espanyola AIDIF suggereix una solució provisional, engegada molt recentment amb la posada a les normes europees de la línia tradicional Figueres-Girona, a través de la instal·lació d’un tercer rail, que permetrà la circulació de trens de tipus Talgo el 2010, en línia recta entre Perpinyà i Barcelona.