Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

Álvarez culpa la constructora i manté que el TGV arribarà a Barcelona abans del 2008

La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha assenyalat aquest dimarts que l’executiu espanyol estudia la possibilitat de dur a terme accions judicials contra l’empresa concessionària del tram d’1,1 quilòmetres de la línia del TGV en què aquest cap de setmana es van produir els problemes que han acabat deixant sense servei de Rodalies 160.000 persones. La ministra, que ha apuntat que en cap moment s’ha posat en perill vides humanes, no ha volgut concretar si el TGV arribarà a l’estació de Sants el 21 de desembre –tal com havia anunciat el president Zapatero- però sí que ha assegurat que la línia connectarà la capital catalana i Madrid abans del final del 2007. Segons Álvarez, Foment treballa per resoldre els problemes ‘en el menor temps possible’ però té com a primera premissa ‘la seguretat’, i fins que els tècnics no es manifestin el Ministeri no sabrà quan es restablirà el servei de Rodalies.

Redacció
Redacció 24/10/2007

Des del Ministeri, Álvarez ha assenyalat que l’executiu espanyol no està content amb la tasca que ha fet l’adjudicatària OHL, una empresa que haurà d’explicar el perquè dels esllavissaments, i contra la qual l’executiu espanyol podria iniciar un litigi als tribunals per incompliment de contracte.

La ministra, que ha assenyalat que Foment assumeix la responsabilitat d’haver contractat l’empresa –que manté un altre litigi amb l’executiu espanyol per unes obres a Galícia-, ha apuntat que el contracte amb la constructora establia que l’obra s’havia de fer sense interrompre el servei de Rodalies, cosa que no ha passat.

Segons la ministra, en aquest període Foment ha assumit ‘responsabilitats’ que no li corresponien i ha hagut de ‘pagar’ el preu polític de l’aturada del servei de Rodalies.

Més enllà d’aquestes qüestions, Álvarez ha evitat fixar una data d’arribada del TGV a Barcelona o del restabliment del servei de Rodalies. Segons la ministra Foment treballa per resoldre la situació ‘en el menor temps possible’, i els tècnics són els que, amb els seus informes, han de determinar quan es podran posar en marxa les línies de Rodalies que van deixar de funcionar aquest cap de setmana.

Les seves manifestacions van en el sentit de les de la vicepresidenta del govern espanyol, que aquest dimarts en una entrevista radiofònica ja ha advertit que l’executiu estudiarà la possibilitat de demanar responsabilitats a les adjudicatàries que no han complert els seus compromisos, i ha apuntat que ‘no passa res’ si el TGV no arriba a Barcelona el dia 21 de desembre.

La vicepresidenta ha apuntat que el seu govern ‘lamenta cada dia’ les molèsties que causa la situació als usuaris de Renfe, però ha posat de manifest les dificultats tècniques que encarna el projecte i ha fet una defensa de la ministra de Foment, que ‘està treballant amb moltíssim rigor’.

Una visió que no comparteixen la resta de grups parlamentaris del Congrés. PP, CiU, ERC i IU-ICV han demanat un cop més la dimissió de la ministra i han avançat que a aquestes alçades ja responsabilitzen únicament el president Zapatero de la situació.

Pressionat per les peticions que ahir van anar presentant totes les formacions al Registre del Congrés, el govern espanyol va acabar registrant ahir a la tarda una petició pròpia perquè Zapatero doni explicacions a la cambra de la situació de les obres del TGV. Serà el dia 31 i Zapatero es trobarà fortes crítiques a la seva gestió per no haver fet dimitir Álvarez amb anterioritat.