Diumenge, 1 d'agost de 2021 - Edició 1102
La República

Álvarez assegura que els ferrocarrils espanyols “són l’enveja del món”

La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el portaveu d’ICV a la cambra baixa, Joan Herrera, han mantingut un dur enfrontament aquest dimecres al ple del Congrés en motiu d’una interpel·lació a la ministra sobre l’accessibilitat ferroviària a Catalunya. La ministra, que ha hagut d’escoltar com Herrera li demanava la dimissió, altra vegada, ha assegurat taxativament que el sistema ferroviari espanyol ‘és l’enveja del món’, i ha emulat Carod-Rovira en advertir que en l’acte d’aquest diumenge a Màlaga no va dir ‘antes partida que doblada’, com li ha recordat Herrera, sinó ‘antes partía que doblá’, amb l’accent andalús que la caracteritza. Álvarez ha assegurat que Herrera l’ha ‘desqualificat i insultat sense cap respecte’ i que el portaveu d’ICV presenta constantment al Congrés plantejaments ‘miops’ centrats només ‘en una comunitat autònoma’. Per contra, Herrera l’ha acusat de tenir una percepció ‘elitista, classista i de dreta’ de la mobilitat i d’embolicar-se amb la bandera andalusa per esquivar els atacs.

Redacció
Redacció 22/11/2007

Ha estat una de les interpel·lacions més agres que se li recorden a la ministra, perquè tot i que en ocasions anteriors ha mantingut enfrontaments amb els diputats d’ICV, CiU, ERC i PP, en aquesta ocasió el debat ha adquirit to personal. Álvarez ha obert la seva intervenció demanat a Herrera que ‘quan repeteixi el que ella diu’ ho faci en els mateixos termes en què va demanar Josep-Lluís Carod-Rovira al programa ‘Tengo una pregunta para usted’. Segons ha dit, ‘no és antes partida que doblada’, sinó ‘antes partía que doblá’, perquè ‘nosaltres tenim la nostra pròpia forma d’expressar-nos’.

L’anècdota sobre la frase cèlebre que la ministra va pronunciar aquest diumenge a Màlaga ha donat peu a un seguit de retrets a l’oposició d’Herrera. Álvarez, que ha tornat a desplegar l’argumentació sobre el TGV que porta setmanes repetint, ha acusat Herrera d’actuar amb ‘mala intenció’ per ‘fer veure’ -segons ella- que com que és andalusa ‘el que és bo ho porto a Andalusia’. ‘He invertit més a Catalunya que a Andalusia –ha recordat a Herrera- i vostè, segurament, no ho hagués fet’.

I és que segons Álvarez, Herrera repeteix un ‘sonet monocorde’, està ‘obsessionat’ amb plantejar-li les mateixes qüestions i intenta ‘treure profit’ d’un problema ‘de dos quilòmetres’. Segons la ministra, el model de transport d’ICV és ‘la prehistòria del ferrocarril’ i Herrera redueix la mobilitat ‘a un plantejament miop’ centrat només a Catalunya.

Herrera, que li ha contestat que són els catalans els que estan ‘condemnats’ a la ‘prehistòria ferroviària’, ha acusat Álvarez de tenir una percepció ‘elitista, classista i de dreta’ de la mobilitat, i ha recordat que el trajecte Barcelona-Tarragona dura més ara que abans de la creació del TGV.

Herrera també ha dit que la ministra ‘no té vergonya’ en dir que els problemes de Barcelona ‘són dos quilòmetres’ perquè en vuit mesos s’han registrat 500 incidents a Rodalies i en les 10 vegades en qupe ha comparegut encara no ha explicat perquè no va invertir abans en el ferrocarril convencional.

Segons Herrera, Álvarez ‘respon amb el vell estil nacionalista’ i ‘quan té un problema s’envolta amb la bandera andalusa’. La ministra, ha dit, no admet els ‘errors clamorosos’ i ‘ha optat’ per una política ‘de nou ric’ en què ha apostat només pel TGV oblidant-se el tren convencional. El portaveu d’ICV també ha dit que amb Álvarez ‘és impossible canviar de model’ i per tant, després del que avui ha dit, Álvarez no ha de continuar en el seu càrrec.

En l’últim torn de rèplica, Álvarez ha demanat a Herrera que retiri la seva afirmació sobre que la ministra ‘no té vergonya’. ‘Vosté no es pot dirigir a mi d’aquesta manera, i li demano que es controli la pròxima vegada que parli al parlament i que dediqui aquesta frase als bars i cafeteries si és que els seus amics li toleren’, perquè ‘jo no’, ha sentenciat.