Dimarts, 22 de juny de 2021 - Edició 1061
La República

Adif adjudica a una UTE que lidera Sacyr Vallehermoso el túnel del TGV pel centre de Barcelona

La notícia s’ha produït en divendres, per fer menys soroll. El Consell d’Administració de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) ha adjudicat a una Unió Temporal d’Empreses liderada per Sacyr Vallehermoso el túnel del TGV que ha de creuar el centre de Barcelona, entre les estacions de Sants i Sagrera. Les obres podrien començar a l’abril, un cop superats els tràmits necessaris, i haurien d’estar acabades a mitjans del 2011. L’adjudicació arriba amb tres mesos de retard, perquè s’hauria d’haver fet el 26 d’octubre, però els problemes amb Rodalies i les obres del TGV van fer ajornar la decisió.

Redacció
Redacció 19/01/2008

L’executiu espanyol adjudica d’aquesta manera les obres del túnel abans de la data de les eleccions, tal com va avançar la vicepresidenta del govern espanyol, Maria Teresa Fernández de la Vega. El Patronat de la Sagrada Família i la Plataforma TGV pel Litoral ha demanat a l’Audiència Nacional que adopti una mesura cautelar per aturar les obres.

Es tracta d’un tram de 5,64 quilòmetres que discorre pel centre de la ciutat. De tot el recorregut, 4.823 metres es faran amb tuneladora, mentre que 817 -422 en l’inici del tram i 395 al final- discorreran entre pantalles i amb un sistema de fals túnel.

El pressupost de l’adjudicació és de 179 milions d’euros d’euros i el termini d’execució és de 35 mesos. El nou traçat s’ha dissenyat amb un ample de via internacional per doble via d’alta velocitat.

Les obres van a parar precisament a Sacyr Vallehermoso, l’empresa que s’ha encarregat de l’últim tram del TGV a l’entrada de Barcelona Sants i que va socórrer l’empresa OHL quan a aquesta va tenir problemes amb les obres del TGV a Bellvitge.

Adif ha assegurat que ja ha revisat l’estructura dels 533 edificis que es troben en el recorregut així com 2.500 pisos, un 20% del total, tot i que afirma que recisarà els pisos dels propietaris que ho sol·licitin.

Tractament especial al subsòl de la Sagrada Família

Segons Adif, les obres es faran amb els tractaments necessaris per a cada terreny, entre els què destaca el del tram que passa pel costat de la Sagrada Família. Abans que passi la tuneladora per aquest tram, es crearà una protecció específica amb una pantalla permeable de pilones d’1,5 metres de diàmetre i uns 40 metres de profunditat.

Segons l’ens gestor de les infraestructures, aquesta barrera assegurarà que els moviments del terreny generats per les obres del túnel no es transmetran al temple. També està previst construir un dau longitudinal de formigó de 3×3 metres al costat de la pantalla i fer injeccions de consolidació per millorar el terreny. A més, apunta Adif, els procediments constructius garanteixen en tot moment la seguretat i integritat del terreny dels edificis situats a les proximitats.

D’altres elements singulars del projecte són un pau principal d’instal·lacions situat al final del tram, i dos pous addicionals per a la introducció i extracció de la tuneladora, a més de 12 pous per sortides d’emergència del túnel dels què cinc seran utilitzats com a passadissos de ventilació i dos més com a pous de bombeig d’aigües freàtiques.