Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

3.000 comercials de concessionaris podrien anar a l’atur

El gremi de venedors de vehicles a motor, que representa les 2.700 empreses instal·lades a Catalunya, adverteix que les caigudes de vendes els obligaran a acomiadar 3.000 persones que treballen als concessionaris catalans durant el primer trimestre de 2009. Aquests acomiadaments se sumarien als 5.000 que ja van acomiadar al segon semestre de 2008. El president del gremi, Miquel Donnay, no recorda en 40 anys de professió una crisi com l’actual i afegeix que tot i que la xarxa la xarxa de concessionaris representen la part més ‘dèbil’ de la cadena del sector de l’automòbil és la que rep menys atenció per part del govern de l’Estat espanyol.

Redacció
Redacció 02/02/2009

A Catalunya, els 2.700 concessionaris disposen de 3.500 punts de venda i ocupen a unes 35.000 persones en el departament de vendes i un total d’uns 50.000 si s’afegeix al personal de postvenda i administratiu. El 66% de l’ocupació i dels establiments es concentra a les comarques de Barcelona.

Ajust de la plantilla

Donnay, després de confirmar que el 2008 es van quedar sense feina uns 5.000 comercials del sector, gairebé tots durant els últims sis mesos de l’any, adverteix que durant el primer trimestre d’aquest any ‘l’ajust haurà de continuar’ i les 2.700 empreses de Catalunya es veuran obligades enviar a l’atur a uns 3.000 treballadors més.

El responsable de la patronal explica que la gravetat de la situació de sector no permet ‘aguantar’ una nova baixada de vendes com les que es preveu aquest 2009. Donnay creu que els pròxim mesos, a més dels ajustos de les plantilles, el que també s’observarà en el sector és un increment de les operacions de compra i fusions per fer economies d’escala que permetin donar rendiment a les estructures empresarials.

Manca de finançament

El principal problema que arrossega al sector és la manca de finançament i el comportament dels bancs de considerar de risc el seu sector, cosa que fa que l’aixeta del crèdit estigui gairebé tancada. Donnay explica que ara, quan un client vol comprar un vehicle, no és suficient amb lliurar una nòmina, sinó que cal disposar d’un expedient complet de tota la vida laboral del comprador.

Aquesta manca de finançament cap al comprador també es comparteix amb les dificultats o el rebuig de les entitats financeres a renovar les pòlisses de crèdit dels concessionaris, tot i que les tingui contractades de fa anys i sempre s’hagi demostrat el rigor i la solvència, afirma Donnay.

Pel president del gremi, la solució per capgirar aquesta situació passa per recuperar la confiança i fer circular el crèdit cap al consumidor i el concessionari i dissenyar un nou pla com el Renove amb ajuts directes al comprador quan porti el seu vehicle al desballestament.