Dilluns, 23 de Setembre de 2019 - Edició 424
La República

CCOO demana 3.000 docents més al sistema públic per recuperar els nivells d’abans de la crisi

ACN Barcelona.-El sindicat CCOO calcula que, per arribar als nivells anteriors a les retallades, el sistema públic hauria de sumar aproximadament 3.000 docents, ja que consideren que, tot i que […]

Avatar
Agències 09/09/2019

ACN Barcelona.-El sindicat CCOO calcula que, per arribar als nivells anteriors a les retallades, el sistema públic hauria de sumar aproximadament 3.000 docents, ja que consideren que, tot i que els darrers anys han tornat a augment les places de mestres i professors, no ho han fet al mateix ritme que l’alumnat i per tant, el nombre de docents no ha crescut en funció de les necessitats d’escolarització, un fet que si que consideren que ha passat a la concertada. El secretari general de la federació d’Educació de CCOO de Catalunya, ha explicat que, si es compara el pressupost del 2010 en relació al PIB d’aleshores, amb el pressupost actual, s’ha deixat d’invertir fins a 8.527 MEUR, és a dir, el pressupost de dos anys sencers.

Per Pulido, aquests dades demostren la ”manca de prioritat” de l’educació ja que els pressupostos del Departament no han crescut com ho ha fet el sistema en alumnat o el PIB, un fet que consideren, des del sindicat, imprescindible per poder ”revertir les retallades” implantades des del 2010. CCOO també compara les dades de despesa pública europea, respecte el PIB de cada país, i situa Catalunya un punt per sota la mitjana de, 4,6. Amb dades del 2017, Catalunya va dedicar el 3,6% del PIB, mentre que països com Suècia hi dediquen el 6,8, Dinamarca un 6,5 o França un 5,4%. Després d’anys de creixement en el nombre d’alumnes a tot el sistema, malgrat la davallada al Infantil i Primària, la despesa per alumne, segons dades provisionals fetes públiques per CCOO, ha caigut un any més als 3.639 euros aquest 2019. El 2010, aquesta mateixa xifra era de 4.460, i per tant, la diferència és de 820,5 euros, el 18,4%. Pel que fa al professorat, CCOO calcula que als centres públics, per a 783.347 alumnes que hi havia matriculats el 2020, s’hi dedicaven 67.054 professors i que pel curs actual, el sistema públic té 956.947 alumnes i 72.535 professors. La diferència per tant, és que l’alumnat ha crescut un 22,16% mentre que el professorat només un 8,17%. Per aquest motiu, CCOO considera que calen 3.000 mestres i professors més per igualar els nivells del 2010 i que, si es tingués en compte la sisena hora, en farien falta uns 3.500. En canvi, a la concertada, consideren que els docents amb pagament delegat han augmentat lleugerament mentre que el nombre d’alumnes ha caigut, de manera que la relació entre alumnat i unitat des del curs 2009-10 s’ha millorat. Per aquest motiu, CCOO ha fet una crida als partits polítics a aprovar uns comptes públics ”socialment justos”.CCOO també denuncia que en més d’un 75% dels nomenaments dels centres educatius hi participa la direcció del centre. Pel sindicat, ”un poder sense contrapoder” pot donar situacions conflictives i per això demanen modificar el decret de provisió de llocs de treball que garanteixi els requisits d’igualtat, mèrit i capacitat en l’accés als llocs de treball públic. A més, també demanen implementar un sistema de resolució extrajudicial d’aquests conflictes. OposicionsCCOO també ha denunciat que s’han detectat ”problemàtiques importants” que han afectat als opositors i podrien vulnerar el dret de participar en igualtat de condicions. Per això, el sindicat exigeix millorar la coordinació, formació i suport de les comissions coordinadors i dels tribunals, així com una concreció més gran en els criteris de correcció per tal que no es tornin a produir situacions com aquestes. Pel sindicant, la convocatòria de 2019 ha deixat 159 places desertes de professorat de secundària d’FP, un 21% de les places ofertes, i 246 places, també desertes, de professorat tècnic d’FP, un 38% de l’oferta. Del cos de mestres, la fase d’oposició l’han superat 4.141 persones, que hauran de concursar per les 3.604 places. Per Pulido aquest fet demostra alguna ”disfunció” que s’haurà d’analitzar quan el procés estigui acabat del tot. Situació PolíticaPulido també ha demanat deixar ”l’escola en pau” i que els professors puguin fer la seva feina. Ha recordat que en casos com el de Sant Andreu de la Barca o la mestra de Terrassa s’han fet públics noms i fotografies de professors acusats, ha criticat que siguin els mateixos responsables polítics qui fomentin aquestes denúncies. Per això, ha demanat més respecte per la tasca dels docents i deixar-los educar en ”llibertat”. També ha demanat deixar de barrejar el conflicte polític amb la llengua Contra la segregació escolar i per l’escola inclusivaEl sindicat calcula que a banda dels 300 centres d’alta complexitat considerats així pel departament, encara n’hi ha uns 200 que pateixen els mateixos efectes sense rebre’n compensació i per això, han demanat els recursos necessaris per solucionar-hi i treballar per l’equitat.També demana posar en valor el decret d’escola inclusiva i dotar-lo de pressupost perquè sigui possible. Des de CCOO s’alerta que no s’han creat places de personal laboral que doni el suport educatiu als alumnes amb necessitats educatives, denuncia que les vetlladores continuen externalitzades i que les famílies han d’assumir l’atenció sanitària dels nens amb necessitats educatives especials. Pel que fa a l’FP, CCOO ha reclamat un pla estratègic que garanteixi la màxima oferta formativa de qualitat al territori, així com continuar els treballs per fer una reforma de l’FP Dual aturada el curs passat. En la roda d’empresa d’inici de curs, el sindicat CCOO també ha mostrat la seva preocupació per l’evolució del decret de menjadors, l’emergència climàtica i ambiental i la situació de les treballadores de les escoles bressol privades i externatlizades.

Relacionats