Dijous, 18 de Juliol de 2019 - Edició 357
La República

Apple burla la Hisenda espanyola i paga menys que l’any passat

Espanya Can Pixa: De res serveix l’estratègia de Pedro Sánchez per a controlar els impostos de les empreses tecnològiques

Gerard Sesé
Gerard Sesé 13/06/2019
Tim Cook, director executiu d'Apple

Notícies com la que ara us expliquem dilapiden la imatge d’Espanya al món per més estratègies, campanyes de màrqueting o entitats com España Global treballin per a millorar-la.I és que de res ha servit el pla del Gobierno de Pedro Sánchez iniciat l’any passat que posava les bases per a vigilar les companyies tecnològiques i que paguessin a Hisenda el que els pertoca intentat detectar i evitar els tripijocs típics d’aquestes multinacionals. Però no se n’ha sortit, ans al contrari.

La filial de la companyia nord-americana Apple a l’Estat, que es dedica a la gestió de les botigues en el mercat espanyol, va pagar a Hisenda 4,6 milions d’impostos sobre beneficis, pràcticament la meitat de l’any anterior, gràcies a la seva societat irlandesa. Segons explica Economiadigital.es, Apple Retai Spain, encarregada de la gestió de les 11 botigues de la marca de la poma a Espanya, va registrar el 2018 unes vendes per valor de 394 milions d’euros (un 3% més que l’any passat) i uns beneficis propers als 7 milions d’euros, deixant enrere les pèrdues de 2017.

Els ingressos, malgrat ser molt notables, van disminuir per la despesa de consum en mercaderies, la pràctica totalitat (289 milions d’euros) i aquí està el truc: la societat espanyola realitza la totalitat de les compres de dispositius, com iPhones o Mac Books, a Apple Distribution International, la filial radicada a Cork (Irlanda), on els impostos són sensiblement més reduïts.

Les noves xifres d’Apple, reflectides ara en els últims comptes dipositats recentment en el Registre Mercantil, posen de manifest els problemes de l’administració per gravar els veritables beneficis de la companyia a Espanya. Així doncs, de res a servit la ‘Taxa Google’ de Pedro Sánchez que intenta compensar una altra pràctica habitual de les tecnològiques: anotar a comptes de països estrangers serveis que ofereix, com Uber a Holanda o Airbnb a Irlanda.

Sembla que encara aquestes empreses multinacionals no es prenen seriosament Espanya.

Relacionats